2. Uzay
  3. Yay Takımyıldızında Thermonuclear Patlaması Şimdiye Kadar Kaydedilen En Büyük Parlamalardan Biri

Yay Takımyıldızında Thermonuclear Patlaması Şimdiye Kadar Kaydedilen En Parlamalardan Biri

Patlama 20 saniye sürdü ve 10 günde güneş kadar enerji yaydı.

Milyonlarca veya milyarlarca yıl önce, J1808 adlı Yay burcundaki devasa bir yıldız, yakıtı tükendi, kendi ağırlığı altında çöktü ve patladı .

Böyle patlamalar kozmosta yaygındır; Bilim adamları, güçlü güneşleri kuruyup büzülmüş nötron yıldızlarına – evrendeki en küçük ve en yoğun yıldızlara dönüştüren bir sürecin parçası olduklarını biliyorlar . Gökbilimciler bugün J1808 hakkında merak uyandıran şey ise, hala patlayan ve görünüşte galaksimizi şimdiye kadar algılanan en yoğun ışık patlamalarıyla gösteren bir gerçek.

20 Ağustos 2019’da, Uluslararası Uzay İstasyonu’ndaki (ISS) özel bir nötron yıldızı izleyen teleskop, J1808’de daha önce tespit edilen tüm patlamaları ortadan kaldıran bir termonükleer patlama kaydetti. Bir NASA haber bültenine göre, kısa bir X-ışını ışığı patlaması sadece 20 saniye boyunca titreşti, ancak 10 gün içinde Dünya’nın güneşinden daha fazla enerji saldı . Teleskop tarafından kaydedilen ve 2017 yılında çevrimiçi olan bugüne kadar kaydedilen en parlak enerji flaşıydı.

İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR  NASA: Kuzey Kutbu ısınırsa Avrupa’daki sıcaklıklar düşebilir

NASA’nın Goddard Uzay Uçuş Merkezinde bir astrofizikçi olan Peter Bult ve Astrofizik Dergi Mektupları’nda yayınlanan patlama üzerine yakın tarihli bir çalışmanın baş yazarı olan “Bu patlama çarpıcıydı.” Dedi. “Parlaklığın, yıldızların yüzeyinden ayrı katmanların çıkarılmasının ve bu güçlü olayların fiziğini çözmemize yardımcı olacak diğer özelliklerin çıkarılmasının neden olduğunu düşündüğümüz iki adımlı bir değişiklik görüyoruz.”

[mailpoet_form id=”1″]

Kararsız bir ortaklık

J1808, bir pulsar veya aşırı hızlı dönen ve her iki kutbundan da güçlü elektromanyetik radyasyon yayan bir nötron yıldızıdır . Yıldızlar bu kadar hızlı dönerler (J1808, saniyede yaklaşık 400 dönüş yapar) kutuplarındaki enerji ışınları Dünya’ya yöneldiklerinde flaş ışıkları gibi nabız gibi görünürler.

Bir kara deliğe benzer şekilde , bir nötron yıldızının güçlü yerçekimi, yıldızın kenarındaki geniş, dönen bir diskte biriken büyük miktarlarda çevreleyen maddeyi düzenli olarak çekebilir (buna “biriktirme diski” denir). Yeni çalışmanın yazarlarına göre, J1808, ikili bir yörüngeyi paylaştığı gizemli bir göksel cisimden hidrojen gazı emmek için uzun zaman harcadığı görülüyor . Bir yıldızdan daha küçük ama bir gezegenden daha büyük olan bu nesne, kusursuz kozmolojik yakalama-tüm başlıklarını ” kahverengi cüce ” kazanıyor .

İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR  NASA Ay’ın 3D haritasını yayınladı!

Araştırmacılar, 20 Ağustos’ta gözlemlenen büyük patlamanın J1808 ve kahverengi ortağı arasındaki uzun, tek taraflı bir ilişkinin sonucu gibi göründüğünü belirtti. Nötron yıldızı, son birkaç yıl içerisinde komşusundan o kadar fazla hidrojen emmişe benziyor ki, gaz içeriye doğru düşmeye ve yıldızın yüzeyini kaplamaya başlayan süper, süper “deniz” oldu. Yıldızdan gelen ısı bu denizi o kadar ısıtmıştı ki, nükleer reaksiyon oluşmaya başlayarak hidrojen çekirdeğinin helyum çekirdeğine karışmasına neden oldu . Araştırmacılar, zamanla, bu yeni oluşan helyum yıldızın yüzeyinde birkaç metre derinliğe yayılan ikinci bir gaz tabakası oluşturduğunu yazdı.

Ortak yazar Zaven Arzoumanian, NASA’dan yaptığı açıklamada, ” Helyum tabakası birkaç metre derinliğe ulaştığında, koşullar helyum çekirdeklerinin karbona kaynaşmasına izin verir ” dedi. “Öyleyse helyum patlayıcı bir şekilde patlıyor ve tüm nabız yüzeyi boyunca termonükleer bir ateş topu salıyor.”