İlginizi Çekebilir
  2. Uzay
  3. Nötron Yıldızı Nedir?

Nötron Yıldızı Nedir?

YyazSecfuFQgP8xk7u3iCa-650-80

Nötron yıldızları, bir süpernova olarak bilinen ateşli bir patlamada ölen dev yıldızların kalıntılarıdır . Böyle bir patlamadan sonra, bu eski yıldızların çekirdeği, bir kentin büyüklüğünde bir topun içine toplanmış güneşin kütlesiyle ultra yoğun bir nesneye sıkıştırılır.

Nötron yıldızları nasıl oluşur?

Sıradan yıldızlar küresel şekillerini koruyorlar çünkü devasa kütlelerinin kütleçekim kütleleri gazı merkezi bir noktaya doğru çekmeye çalışıyor, ancak NASA’ya göre dış baskı uygulayan çekirdeklerindeki nükleer füzyondan gelen enerji ile dengeleniyor . Yaşamlarının sonunda, güneş kütlesinin dört ila sekiz katı olan yıldızlar mevcut yakıtları ile yanar ve iç füzyon reaksiyonları durur. Yıldızların dış tabakaları hızlıca içe doğru çökmekte, kalın çekirdekten sıçramakta ve daha sonra şiddetli bir süpernova olarak patlamaktadır.

Ancak yoğun çekirdek çökmeye devam eder ve protonların ve elektronların nötronlara, ayrıca uzak evrenden kaçan nötrinolar denilen hafif parçacıklara kadar sıkıştığı kadar yüksek basınçlar oluşturur . Sonuçta kütlesi% 90 nötron olan ve daha sıkı sıkamayan bir yıldız olduğu için nötron yıldızı daha fazla parçalanamaz.

İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR  Evrendeki En Büyük Nesneler

Bir nötron yıldızının özellikleri

Gökbilimciler ilk olarak, 1930’larda, nötronun keşfedilmesinden kısa bir süre sonra, bu tuhaf yıldız varlıklarının varlığı hakkında teori yaptılar. Fakat 1967 yılına kadar bilim adamlarının gerçekte nötron yıldızları için iyi kanıtları yoktu. Amerikan Fiziksel Toplumu’na göre, İngiltere’deki Cambridge Üniversitesi’nden Jocelyn Bell adlı bir yüksek lisans öğrencisi, radyo teleskopunda garip atımlar olduğunu fark etti ve ilk başta yabancı bir medeniyetten bir sinyal olabileceğini düşündü . Desenler ET değil, daha çok hızlı dönen nötron yıldızlarının yaydığı radyasyon oldu.

Bir nötron yıldızına yol açan süpernova, kompakt nesneye çok fazla enerji verir ve ekseni üzerinde saniyede 0.1 ila 60 kez ve saniyede 700 defa dönmesine neden olur. Bu varlıkların müthiş manyetik alanları, dünyayı deniz feneri kirişleri gibi tarayan ve pulsar olarak bilinen şeyi yaratan yüksek güçlü radyasyon kolonları üretir.

İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR  Bilim insanları nesli tükenme tehlikesinde bulunan yeni bir maymun türü keşfetti

Nötron yıldızlarının özellikleri tamamen bu dünyanın dışında – tek bir nötron yıldızı malzemeden bir çay kaşığı bir milyar ton ağırlığında. Eğer bir şekilde ölmeden yüzeylerinde durursanız, Dünya’da hissettiğinizden 2 milyar kat daha güçlü bir yerçekimi kuvveti yaşarsınız.

Sıradan bir nötron yıldızının manyetik alanı, Dünya’nınkinden trilyonlarca kez daha güçlü olabilir. Ancak bazı nötron yıldızları ortalama nötron yıldızının bin veya daha fazla katı manyetik alanlara sahiptir. Bu magnetar olarak bilinen bir nesne yaratır.

Bir magnetar yüzeyindeki Starquake’ler – Dünyadaki depremleri oluşturan kabuksal hareketlerin eşdeğeri – muazzam miktarda enerji açığa çıkarabilir. NASA’ya göre , saniyenin onda birinde, bir magnetar son 100.000 yılda güneşin yaydığından daha fazla enerji üretebilir .

blank
Nötron yıldızları veya pulsarlar döndüklerinde radyasyon ışınlarını yayarlar.

Nötron yıldızları üzerine araştırma

Araştırmacılar, uzay aracı navigasyonuna yardımcı olmak için nötrron yıldızlarının sabit, saat benzeri darbelerini kullanmayı düşünmüşlerdir, tıpkı GPS ışınları gibi, dünyadaki insanları yönlendirmeye yardımcı olur. Uluslararası Uzay İstasyonunda X-ışını Zamanlaması ve Navigasyon Teknolojisi (SEXTANT) için İstasyon Gezgini adlı bir deney , ISS’nin konumunu 10 mil (16 km) ‘ye kadar hesaplamak için pulsarlardan gelen sinyali kullanabildi.

İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR  Yay Takımyıldızında Thermonuclear Patlaması Şimdiye Kadar Kaydedilen En Büyük Parlamalardan Biri

Ancak nötron yıldızları hakkında anlaşılacak çok şey var. Örneğin, 2019 yılında, gökbilimciler şimdiye kadar görülen en büyük nötron yıldızını gördü – güneşimizin yaklaşık 2.14 katı kütlesi en fazla 12.4 mil (20 km) çapında bir alana düştü. Bu boyutta, nesne sadece bir kara deliğe çökmesi gereken sınırdadır, bu nedenle araştırmacılar, işyerinde tutabilecekleri tuhaf fiziği daha iyi anlamak için yakından inceliyorlar.

Araştırmacılar ayrıca nötron yıldızı dinamiklerini daha iyi incelemek için yeni araçlar kazanıyor. Lazer İnterferometre Yerçekimi Dalgası Gözlemevi’ni (LIGO) kullanarak, fizikçiler iki nötron yıldızı birbirlerini daire içine aldıklarında ve sonra çarpıştığında yayılan yerçekimi dalgalarını gözlemleyebilmişlerdir. Bu güçlü birleşmeler , platin ve altın gibi dünya üzerindeki değerli metallerin çoğunu ve uranyum gibi radyoaktif elementleri yapmaktan sorumlu olabilir .