3. NASA’nın Parker probu güneşin Rogue plazma dalgalarını ve manyetik adaları ortaya koyuyor

120319_CC_parker-solar-probe_feat-1028x579_790x445

2018 yılında başlatılan uzay aracı, yıldızımıza diğer görevlerden daha yaklaşmıştır.

Rogue plazma dalgaları. Yüzen manyetik adalar. Yüklü parçacık sağanağı. Bunlar, NASA’nın Parker Güneş Probunun güneşle ilk iki yakın buluşmasında tanık olduğu şeylerden sadece birkaçı.

Parker, güneş ışığına tekrar tekrar yaklaşmak ve güneş fizikçilerini on yıllardır rahatsız eden gizemler hakkında bilgi toplamak için neredeyse yedi yıllık bir görevdedir. Araştırmacılar, güneşten yayılan tenuous plazmadan robotik bir uçak geçirerek, güneşin atmosferinin neden yüzeyinden daha sıcak olduğunu ve güneş rüzgârına neden güç verdiğini, dışa doğru üfleyen yüklü parçacıkların akışını bulmayı umuyor güneş sistemi sayesinde.

Görevli bilim adamları henüz bu soruları cevaplamaya hazır değil. Ancak, 4 Aralık’ta Nature’ın dört makalesinde çevrimiçi yayınlanan, sondanın ilk iki yörüngesinden elde edilen veriler, Parker gelecek birkaç yıl boyunca güneşe yaklaşırken neler olacağına dair gizli bir bilgi sunuyor.

Probun kameralarından sorumlu Washington DC’deki ABD Deniz Araştırma Laboratuvarı’nda güneş fizikçi Russell Howard, “Yepyeni bir bölgeyi araştırıyoruz” diyor. “Bir yıl önce formüle edeceğimiz sorular, gerçekten gördüklerimiz tarafından uçup gidecektir”

[mailpoet_form id=”1″]

2018 yılında piyasaya sürülen Parker, şu anda her beş ayda bir güneşin yaklaştığı eliptik bir yörüngede . Son 1 Eylül’deki son karşılaşmasıyla, sonda şu üç yolculuğu tamamladı. Her seferinde, uzay aracı güneş yüzeyinin yaklaşık 24 milyon kilometresi içinde uçtu – Merkür’ün sahip olduğu gezegenin yaklaşık iki katı.

Parker zaten ilk iki seyahatinden itibaren birçok sürprizle hizmet veriyor. Örneğin, “Güneşin atmosferinde salınan beklenmedik bazı yoğun plazma dalgaları keşfettik,” diyor Ann Arbor’daki Michigan Üniversitesi’nden bir fizikçi olan görev bilimci Justin Kasper.

İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR  NASA astronotları Musk'ın tasarladığı uzay kostümlerini tanıttı

Veri şovu, uzaya sıçrayan plazma patlamalarının Parker’ı güneş ile yakın temasları sırasında sarstığını gösterdi. Her zaman, güneşten uzağa akan plazmanın hızı, birkaç dakikaya kadar saatte yaklaşık 500.000 kilometre hızla sıçrayacaktı – neredeyse hızda iki katına çıkacaktı.

blank
Parker Solar Probe, güneşten akan yüksek hızlı plazma akımlarının, bu çizimde görüldüğü gibi, güneş manyetik alanındaki keskin kıvrımlı dalgalanmalar tarafından tahrik edildiği görülmüştür.

İngiltere’deki Manchester Üniversitesi’nde görev yapan güneş fizikçisi Philippa Browning, “Hiç böyle bir şey görmemiştik” diyor.

Bu plazma dalgalarının her birine, prob etrafındaki manyetik alanın aniden ters çevrilmesi de eşlik etti. Kasper, “Uzay gemisindeki bir pusula, bir dalga geçtikçe etrafta dolanırdı” dedi. Bilim adamları, manyetik alandaki S şeklinde dalgalanmalar gördüklerini düşünüyorlar, sanki güneşin yüzeyine yakın bir şey manyetik alan çizgisini kaptı ve kırbaç gibi koptu.

Bu S şekilleri, Madrid’deki Avrupa Uzay Astronomi Merkezi’ndeki bir astrofizikçi olan Yannis Zouganelis’e bu misyonla ilgisi olmayan bir sürpriz değil. “Her yerde kıvrık çizgiler görmeyi beklemeliyiz” diyor. Güneşin manyetik alanı zaman zaman keskin bir şekilde titrekleşir, güneşin içindeki sıvı kaybına tepki olarak sallanır. “Ancak şaşırtıcı olan, onları çok sık ve çok güçlü görmemiz.”

Bu haydut dalgalarının kökeni belirsiz olsa da, uzay aracı yalnızca ilk karşılaşma sırasında 11 gün boyunca yaklaşık 800 tane kaydetti. Kasper, “Bağlanmaya çalışabileceğimiz çok somut bir şey” diyor. “Güneş 11 günde 800 kez ne veriyor?”

koronal flama
Kasım 2018’de güneşle (bu görüntünün solundaki kapalı) ilk karşılaşması sırasında, Parker uzay aracı, uzaya yayılan konsantre bir güneş plazması şeridi olan bir koronal flama makinesinin bu resmini çekti.PARKER SOLAR PROBE / NASA, DENİZ ARAŞTIRMA LABORATUVARI

Parker’ın güneş yüzeyinden yaklaşık 24 milyon kilometre uzaklıktaki plazma da güneşin etrafında beklenenden çok daha hızlı kırılıyor. Kaçan plazma güneşin dönüşü ile uzaya fırlatılırken araştırmacıların saniyede birkaç kilometre yanal hızları izlemesi bekleniyor. Bunun yerine, uzay aracı saniyede 50 kilometre yüksekliğe kadar hız kaydetti. “Bu gerçekten vahşi,” diyor Kasper.