İlginizi Çekebilir
  2. Uzay
  3. Kara Delik Phoenix Galaxy Kümesinde Yıldız Oluşumunu Artırıyor

Kara Delik Phoenix Galaxy Kümesinde Yıldız Oluşumunu Artırıyor

image_7834_1-Phoenix-Cluster

Gökada kümelerinin ortasındaki süper kütleli kara delikler genellikle yıldız oluşumunu baskılar, ancak Phoenix’in takımyıldızında Dünya’dan yaklaşık 5,8 milyar ışıkyılı uzaklıkta yer alan yaklaşık 1000 gökadadan oluşan bir grup olan Phoenix Kümesindeki ; Eşsiz gökada kümesinde, merkezi kara delikten gelen jetler yıldızların oluşumunda yardımcı görünüyor.

strofizik Dergisi’nde yayınlanan araştırmanın yazarı olan MIT gökbilimcisi Dr. Michael McDonald, “Bu uzun zamandır bulmaya çalıştığımız bir olgudur” dedi .

“Phoenix Kümesi, bazı durumlarda, bir kara deliğin enerjisel çıktısının aslında soğutmayı artırabileceğini ve dramatik sonuçlara yol açabileceğini gösteriyor.”

Anka Kümesi’nin merkezinde, yıldızları büyük bir hızla tüküren görünen büyük bir galaksi yatıyor .

Galaksi, milyonlarca derece sıcaklığa sahip sıcak gazla çevrilidir. Trilyonlarca Güneş’e eşdeğer olan bu gazın kütlesi, kümedeki tüm galaksilerin birleşik kütlesinden birkaç kat daha fazladır.

Bu sıcak gaz, X-ışınlarında parladığında enerji kaybeder ve bu da çok sayıda yıldız oluşturabilecek kadar soğumasına neden olur. Bununla birlikte, gözlemlenen diğer tüm galaksi kümelerinde, böyle bir kara deliğin neden olduğu enerji patlamaları, sıcak gazın çoğunun soğumasını önleyerek yaygın yıldız doğumunu engeller.

“Sıcak bir günde evinizde klimayı çalıştırdığınızı ve ardından odun ateşi yaktığınızı hayal edin. Siz ateşi söndürene kadar oturma odanız uygun şekilde soğuyamaz ”dedi. Waterloo Üniversitesi’nden bir astronom olan yardımcı yazar Dr. Brian McNamara.

“Benzer şekilde, bir kara deliğin ısıtma kabiliyeti bir galaksi kümesinde kapatıldığında, gaz daha sonra soğuyabilir.”

blank
Kombine X-ışını, optik ve radyo görüntüsü, Phoenix Kümesi’nin çekirdeğinde hızlı yıldız oluşumuna izin veren mekanizmayı ortaya koymaktadır.

[mailpoet_form id=”1″]

Phoenix Kümesinde hızlı yıldız oluşumu ile ilgili kanıtlar daha önce 2012’de bildirilmişti.

Ancak, merkezi karadeliğin merkez galaksideki yıldızların yeniden doğuşundaki rolü ve bunun gelecekte nasıl değişebileceği hakkında ayrıntılı bilgi edinmek için daha derin gözlemler istendi.

Chandra verileri, sıcak gazın neredeyse bir kara delik tarafından enjekte edilen enerji yokluğunda beklenen oranda soğuduğunu gösteriyor.

Hubble verileri, kara deliğe giden filamentler boyunca yaklaşık 10 milyar güneş kütlesi soğuk gaz bulunduğunu ve bu serin gazdan yılda yaklaşık 500 güneş kütlesi oranında genç yıldızlar oluştuğunu göstermektedir. Buna karşılık, yıldızlar Samanyolu Galaksisinde yılda yaklaşık bir güneş kütlesi oranında oluşuyor.

VLA radyo verileri, merkezi kara deliğin çevresinden patlayan jetleri ortaya koyuyor.

Bu jetler, Chandra verilerinde tespit edilen sıcak gazdaki kabarcıkları şişirdiler.

Hem jetler hem de kabarcıklar karadeliğin hızlı bir şekilde büyümesinin kanıtıdır.

Bu büyümenin başlarında, kara delik, ev sahibi galaksinin kütlesine kıyasla, bu da hızlı soğutmanın kontrol edilmemesine olanak sağlayacak şekilde cansız olmuş olabilir.

Cincinnati Üniversitesi’nden yazar Matthew Bayliss, “Geçmişte, cılız kara delikten çıkan patlama, etrafını ısıtmak için sıcak gazın soğumaya başlamasını sağlamak için çok zayıf olabilir” dedi.

“Fakat karadelik daha büyük ve daha güçlü bir şekilde büyüdükçe, etkisi artıyor.”

Gaz, kümenin merkezinden kara deliğin patlamaları ile uzağa taşındığında soğutma devam edebilir. Kara deliğin ısınma etkisinden daha büyük bir mesafede, gaz kümenin merkezine doğru düşebileceğinden daha hızlı soğur.

Bu senaryo, Chandra ve Hubble verilerinin bir karşılaştırmasına dayanarak, soğuk gazın boşlukların sınırları çevresinde yer aldığı izlenimini açıklar.

Sonunda patlama, ısı kaynakları sağlamak ve daha fazla soğumayı önlemek için yeterli türbülans, ses dalgaları ve şok dalgaları üretecektir. Bu, patlama sona erene ve soğuk gaz birikimi yeniden başlatana kadar devam edecektir. Tüm döngü daha sonra tekrarlayabilir.

Michigan Eyalet Üniversitesi’nden Dr. Mark Voit, “Bu sonuçlar kara deliklerin geçici olarak yıldız oluşumuna yardımcı olduğunu gösteriyor, ancak etkilerini güçlendirdiğinde diğer kümelerdeki kara deliklerin etkilerini taklit etmeye başlayacak, daha fazla yıldız doğumunu boğacak” dedi.

Benzer objelerin bulunmaması, kümelerin ve muazzam kara deliklerinin hızlı yıldız oluşumu aşamasından nispeten hızlı bir şekilde geçtiğini göstermektedir.