İlginizi Çekebilir
  2. Uzay
  3. İlk Dünyalılar milyonlarca Yıl Önce Galaksinin Merkezinin Patlamasını İzlemiş Olabilir

fKSKQeZjGuLZgHGfttbGk4-970-80

Samanyolu’nun merkezi 3,5 milyon yıl önce patladı – ve çok yakında tekrar patlayabilir.

Galaksimizin merkezinde, görünüşte, baloncukları uçurmayı seven süper kütleli bir kara delik var.

Galaktik merkezin her iki kutbundan da havaya uçuran iki devasa gaz küresi, 25.000 ışıkyılı uzaklıktaki (kabaca Dünya ile Samanyolu’nun merkezi arasındaki mesafeyle aynıdır) uzaya dağılır. -ray ve gama-ışını ışığı. Bilim adamları bu kozmik gazları Fermi baloncukları olarak adlandırıyor ve birkaç milyon yıllık olduklarını biliyorlar. Ancak bu galaktik hazımsızlığa neden olan, galaksimizin en büyük gizemlerinden biridir.

Şimdi, Samanyolu’nun uydu galaksilerinden birindeki yanmış gaz bulutlarındaki bu şiddetli hava kabarcıklı olayı gösteren kanıtları arayarak, araştırmacılar baloncukların doğumuyla ilgili makul bir açıklama yaptılar. 8 Ekim’de yayınlanan arXiv.org baskı dergisinde yayınlanacak bir araştırmaya göre , Fermi kabarcıkları, galaksinin kutuplarından yaklaşık 3.5 milyon yıl önce yayılan, yüzlerce yıldır uzaya ışın veren sıcak, nükleer enerjiden oluşan destansı bir parlama ile yaratıldı.

İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR  Başka bir güneş sisteminden gelen asteroitler keşfedildi

“Etki, 300.000 yıl boyunca galaksimizin ortasından çıkan bir deniz feneri ışını gibi olurdu” dedi, yazar Yazar Joss Bland-Hawthorn, Sydney Üniversitesi Sidney Astronomi Enstitüsü. Ve Bland-Hawthorn ve ekibinin hesapladığı patlamanın son (kozmik konuşma) tarihi göz önüne alındığında, patlama bile erken insanlar tarafından görülebilirdi.

Bland-Hawthorn bir videoda, “Mağara insanları Dünya’ya yürüdüklerinde, galaktik merkeze baktıklarında, bir tür dev ısıtılmış gaz topu gördükleri şaşırtıcı bir düşünce” dedi.

Parlama parçaları

Patlayıcıyla buluşmak için araştırmacılar, Samanyolu’nu (Küçük ve Büyük Macellan Bulutları olarak bilinir) dönen iki cüce gökadanın arkasından geçen 600.000 ışık-yıllık bir gaz yayı olan Macellan Stream’in Hubble Uzay Teleskobu gözlemlerine baktılar. Macellanic Stream, dünyadaki son noktamızdan itibaren, yaklaşık 200.000 ışıkyılı uzayda uzadıkça gece gökyüzünün yarısına yayılıyor.

İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR  NASA'nın Hubble Uzay Teleskobu, iki galaksinin birleşmesini görüntüledi

Araştırmacılara göre, bu çok uzakta, ancak yine de komşu galaksilerin galaksimizin merkezi kara deliğinden kaynaklanan şiddetli patlamaların sıcaklığını hissetmeleri için yeterince yakın. Nitekim, Macellan Stream’i oluşturan hidrojen gazının çoğu çok soğukken, son Hubble gözlemleri gazın alışılmadık derecede sıcak olduğu en az üç büyük bölgeyi ortaya çıkarmıştır. Bu bölgeler, tesadüfen, Samanyolu’nun galaktik merkezinin kuzey ve güney kutuplarıyla aynı hizada. Bland-Hawthorn’a göre, bu sıcak bölgelerin galaksimizden ve derin uzayda ışınlanan büyük miktarda yüklü parçacıkların parlamasıyla kızartıldığının bir işareti.

Bland-Hawthorn “Bu yalnızca galaksinin çekirdeğindeki canavardan radyasyonla yapılabilir” dedi.

Bland-Hawthorn ve meslektaşları matematiksel modeller kullanarak, her 10 milyon yılda bir aktif kara delikleri olan galaksilerde meydana gelebilecek bir tür patlamanın bir tür patlamaya neden olan böyle bir enerji patlamasının galaksinin dışına taşabileceğini gösterdi. Macellan Stream’in en sıcak bölgelerine kadar merkeze ulaşın.  Stream’im etkilenen bölgelerine ulaşmak için, patlamanın 2,5 ila 4,5 milyon yıl önce meydana gelmesi gerektiğini – insanın atalarının zaten Dünya’yı gezdiği bir zaman olduğunu hesapladılar.

İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR  Bilim insanları ilk kez bir beyaz cüce yıldızın yörüngesinde dolanan devasa bir gezegen keşfetti

Bu ilkel insan ataları gizemli parlamayı tepede görmüş olsalar da, Dünya’nın koruyucu atmosferi sayesinde enerjisinden etkilenmeleri pek mümkün değildir, dedi Bland-Hawthorn. Bu bizim için iyi bir haber, diye ekledi; Seyfert fişekleri bizimki gibi galaksilerde biraz rastgele gerçekleşir ve önceki araştırmalar yolda başkalarının olabileceğini öne sürüyor.

Bland-Hawthorn, “Patlama olayının 10 milyon yıl önce gerçekleştiğini ve jet şimdi yönümüze geldiğini söylemek mümkün” dedi. “Ama Güneş’ten gelen en güçlü patlamaların aynı güçte olacağını düşünüyorum – yani, uydular için kötü, ama atmosferimiz hayatı oldukça iyi koruyor.”