2. Uzay
  3. Güneş sistemindeki yabancı yaşam için en umut verici dört gezegen
Trendlerdeki Yazı

Güneş sistemindeki yabancı yaşam için en umut verici dört gezegen

güneş sistemi_800x533

Dünya’nın biyosferi, bildiğimiz şekliyle yaşam için gerekli tüm bilinen bileşenleri içeriyor. Genel olarak bunlar: sıvı su, en az bir enerji kaynağı ve biyolojik olarak yararlı elementlerin ve moleküllerin bir envanteri.

Ancak Venüs bulutlarında muhtemelen biyojenik fosfinin son keşfi, bize bu bileşenlerin en azından bazılarının güneş sisteminin başka yerlerinde de var olduğunu hatırlatıyor. Öyleyse, dünya dışı yaşam için en umut verici diğer yerler nereler?

Mars

Mars, güneş sistemindeki en Dünya benzeri gezegenlerden biridir. 24,5 saatlik bir günü, mevsimlerle genişleyen ve daralan kutup buzulları ve gezegenin tarihi boyunca su tarafından şekillendirilmiş çok çeşitli yüzey özelliklerine sahiptir.

blank

Mars atmosferinde (mevsime ve hatta günün saatine göre değişen) güney kutup buzulunun altında bir gölün ve metanın tespit edilmesi , Mars’ı yaşam için çok ilginç bir aday haline getiriyor. Metan, biyolojik işlemlerle üretilebildiği için önemlidir. Ancak Mars’taki metanın gerçek kaynağı henüz bilinmiyor.

Gezegenin bir zamanlar çok daha iyi huylu bir çevreye sahip olduğuna dair kanıtlar göz önüne alındığında, yaşamın bir yer edinmiş olması mümkündür . Bugün Mars, neredeyse tamamı karbondioksitten oluşan çok ince ve kuru bir atmosfere sahip. Bu, güneş ve kozmik radyasyona karşı yetersiz koruma sağlıyor. Mars yüzeyinin altında bazı su rezervlerini tutmayı başardıysa, yaşamın hala var olması imkansız değildir.

Europa

Europa, Jüpiter’in diğer üç büyük uydusuyla birlikte 1610’da Galileo Galilei tarafından keşfedildi. Dünya’nın ayından biraz daha küçüktür ve gaz devini 3.5 günde bir yaklaşık 670.000 km’lik bir mesafede yörüngede çeviriyor. Europa, Jüpiter’in ve diğer Galilean uydularının birbiriyle yarışan yerçekimi alanları tarafından sürekli olarak sıkışır ve gerilir.

Ay’ın, Dünya gibi jeolojik olarak aktif bir dünya olduğuna inanılıyor, çünkü güçlü gel-git esnemesi kayalık, metalik iç kısmını ısıtıyor ve onu kısmen erimiş halde tutuyor.

blank

Europa’nın yüzeyi geniş bir su buzu alanıdır. Pek çok bilim insanı, donmuş yüzeyin altında, ısının esneyerek donması engellenen ve belki de 100 km’den fazla derinlikte bir sıvı su tabakası – küresel bir okyanus – olduğunu düşünüyor.

Bu okyanusun kanıtı , yüzey buzundaki çatlaklardan patlayan gayzerleri , zayıf bir manyetik alanı ve altta dönen okyanus akıntıları tarafından deforme olmuş olabilecek yüzeydeki kaotik araziyi içeriyor . Bu buzlu kalkan, yüzey altı okyanusu, Jüpiter’in vahşi radyasyon kuşakları kadar, aşırı soğuk ve uzay boşluğundan yalıtıyor.

Bu okyanus dünyasının dibinde hidrotermal menfezler ve okyanus tabanı volkanları bulabileceğimiz düşünülebilir . Dünya’da bu tür özellikler genellikle çok zengin ve çeşitli ekosistemleri destekliyor.

Enceladus

Europa gibi, Enceladus da yüzey altı sıvı su okyanusuna sahip buzla kaplı bir aydır. Enceladus, Satürn’ün yörüngesinde dolaşır ve ilk olarak , ayın güney kutbuna yakın devasa gayzerlerin sürpriz keşfinin ardından potansiyel olarak yaşanabilir bir dünya olarak bilim adamlarının dikkatini çekti .

Bu su jetleri yüzeydeki büyük çatlaklardan kaçar ve Enceladus’un zayıf yerçekimi alanı göz önüne alındığında, uzaya püskürtülür. Bir yeraltı sıvı su deposunun açık kanıtıdırlar.

Su sadece bu gayzerlerde değil, aynı zamanda bir dizi organik molekül ve en önemlisi, ancak yüzey altı okyanus suyu, kayalık okyanus tabanı ile fiziksel temas halinde olduğunda mevcut olabilecek minik kayalık silikat parçacıkları tanecikleri de tespit edildi .  Bu, okyanus tabanında hidrotermal menfezlerin varlığının çok güçlü bir kanıtıdır ve yaşam için gerekli kimyayı ve yerel enerji kaynaklarını sağlar.

Titan

Titan, Satürn’ün en büyük uydusu ve önemli bir atmosfere sahip güneş sistemindeki tek uydudur. Karmaşık organik moleküllerden oluşan kalın bir turuncu pus ve su yerine bir metan hava sistemi içerir – mevsimsel yağmurlar, kuru dönemler ve rüzgarın yarattığı yüzey kum tepeleri ile tamamlanır.

blank

Atmosfer çoğunlukla, bilinen tüm yaşam biçimlerindeki proteinlerin yapımında kullanılan önemli bir kimyasal element olan nitrojenden oluşur. Radar gözlemleri , sıvı metan ve etan nehirleri ve göllerinin varlığını ve muhtemelen kriyovolkanların varlığını tespit etti – lav yerine sıvı su püskürten yanardağ benzeri özellikler. Bu, Europa ve Enceladus gibi Titan’ın bir alt yüzey sıvı su rezervine sahip olduğunu gösteriyor.

Güneş’ten bu kadar büyük bir uzaklıkta, Titan’ın yüzey sıcaklıkları -180˚C soğuktur – sıvı su için çok soğuk. Bununla birlikte, Titan’da bulunan cömert kimyasallar, potansiyel olarak karasal organizmalardan temelde farklı kimyaya sahip yaşam formlarının orada var olabileceğine dair spekülasyonları artırdı .