2. Uzay
  3. Galaktik Gizemde Karanlık Madde ‘Geri Dönüyor’

Galaktik Gizemde Karanlık Madde ‘Geri Dönüyor’

Karanlık Madde

Yeni bir bildiriye göre, galaksimizin merkezindeki gama ışınlarının gizemli gözleminden karanlık madde sorumlu olabilir.

Astrofizikçiler on yıldan beri Samanyolu’nun merkezinin yolumuza çok fazla gama ışını gönderdiğini biliyorlar. Karanlık madde olarak adlandırılan gizemli olayların bir zamanlar bu fazlalık için ana aday olduğu düşünülmesine karşın, sonrasında yapılan analizlerde daha sıradan bir şey olduğu ortaya çıktı. Ancak şimdi, yeni bir analiz, bir kez daha açıklama olarak sarkaçı karanlık madde lehine çevirebilir.

MIT’deki Teorik Fizik Merkezi’ndeki doktora sonrası araştırmacısı Rebecca Leane, “Sinyalin karanlık madde olduğu ortaya çıkarsa, bu evreni anlamamız için çok büyüktür.” dedi. “Karanlık maddenin evrenin çoğunu oluşturduğunu biliyoruz, ancak ne olduğu hakkında çok fazla bir fikrimiz yok … eğer karanlık bir madde sinyali varsa, bunun çok bu büyük bir etkiye sahip olacaktı ve bunun altına inmek çok ilginç olurdu.”

Fermi Gamma-ray Uzay Teleskobu ilk olarak 2009 yılında galaksinin merkezinden ışınlanan gama ışınları denilen gizemli bir yüksek enerjili ışık miktarını ölçtü. O zamandan beri, matematiksel modeller fazlalıklar için iki ana aday önerdi: pulsar denilen dönen nötron yıldızları ve karanlık maddenin taneciklerinin çarpışması, burada karanlık maddenin evrenin iskelesini oluşturduğu görünen tanımlanamayan kütle olduğu.

Ancak 2016’da, Fiziksel İnceleme Mektupları dergisinde yayınlanan iki makale , keşfedilmemiş bir pulsar popülasyonunu karanlık maddeyi çağırmaya gerek kalmadan verilere daha iyi uyduracak gibi görünen iki farklı matematiksel model sundu. Karanlık madde hipotezi lehine düşmeye başladı.

Araştırmacılar ilk olarak, gece gökyüzündeki ışığın çeşitli kökenlerini hesaplamak için kullanılan Poissonian olmayan şablon uydurma (NPTF) yöntemini gözden geçirdi; bu, toplam ışığı, her biri “şablon” tarafından modellenen ayrı kaynakların bir kombinasyonu olarak ele alıyor. Tüm şablonlar birlikte, görüntünün her pikselinde belirli sayıda foton gözlenmesi olasılığına katkıda bulunur. Ancak, benzetilmiş veriler üzerine yaptıkları analizlerde, şablonların toplamının gerçekte neler olup bittiğini doğru bir şekilde tanımlamayabileceği ortaya çıktı. Gama ışınlarının karanlık maddeye olan katkısının, “nokta kaynaklardan”, yani gökteki yıldız benzeri nesnelerden, muhtemelen pulsarlardan geldiğince kolayca yanlış yorumlanabileceğini gösterdiler. Karanlık maddenin gerçek veriye etkisi gibi görünen sahte bir sinyal enjekte ettikleri zaman, model karanlık madde sinyalini nokta kaynaklarına yanlış yönlendirdi.

“Bu, verilerin yanlış bir şekilde modellenmiş olduğunu ve sonuçta karanlık maddenin galaktik merkez aşımına hâkim bir katkı olabileceğini düşündürüyor – bu karanlık madde için olumlu kanıtlar teşkil etmese de, esas olarak nokta kaynaklarından oluşuyor ”diyen yazarlar, bu hafta Fiziksel İnceleme Mektuplarında yayınlanan makalede yazıyorlar .

Bunun üzerine, sadece geçen ay, ayrı bir bilim ekibi takımı arXiv hakkında ikinci 2016 makalenin sonuçlarını çürüten bir makale yayınladı .

Temel olarak, bu çalışma, ilk veri analizi yöntemlerinde bir kusur olduğunu göstererek, daha önce pulsarlara atfedilen analiz için şüphe yaratıyor.

Bu sonuçlar karanlık madde araştırmacılarına enerji veriyor. Fermi Ulusal Hızlandırıcı Laboratuarı’ndaki Teorik Astrofizik Grup başkanı Dan Hooper, “Şimdiye dek olduğum gibi bu sinyalin karanlık madde yorumunda neredeyse boğuluyorum” dedi. Özel deneylerin şimdi Samanyolu yörüngesinde cüce galaksilerde benzer emisyon kaynaklarını arayacağını umduğunu söyledi.

Slatyer’le 2016 gazetesinde çalışan bir Princeton profesörü olan Mariangela Lisanti, “özellikle Samanyolu Yolu’nun girişten gelen gama ışınlarına odaklanan herhangi bir karanlık madde arayışındaki belirsizlikleri dikkatle değerlendirmenin çok önemli olduğunu , “ söyledi. Ancak, testlerin, kendisinin ve ortaklarının arXiv’de yaz boyunca yayınladıkları bir bildiriyle gösterdikleri 2016 çalışmasının sonuçlarını geçersiz kılmadığını düşünmedi .

“İşbirlikçilerim ve ben problemi dikkatle incelemeye devam ediyoruz, istatistiksel metodolojiyi ve aynı zamanda galaktik merkezde herhangi bir gama ışını analizini zorlaştırabilen kozmik ışın kontaminasyonunu iyileştirmeye devam ediyoruz” dedi. “Bu zor bir problem, ancak şu ana kadar, sonuçlarımız orijinal 2016 çalışmasının sonuçları ile genel olarak tutarlı kalmaya devam ediyor.”

Ancak bu ileri geri, modelleme alanının zor olduğunu ve yorumlamada hatalara yol açabileceğini gösteriyor – “Tüm modeller yanlış, ancak bazıları yararlı.” Deyişini duymuş olabilirsiniz. gizemli aşırılık kaynağının kimliği kendisini ortaya koymaktadır.