2. Uzay
  3. Evrenin En Eski Nesneleri

Evrenin En Eski Nesneleri

Old-Globular-Clusters-777x607-e1573055557956_676x445

Samanyolu Gökadamız, yaklaşık 11.5 milyar yıl önce, Büyük Patlama’dan 2.3 milyar yıl sonra ve kozmik yıldız oluşum hızının 10 milyar yıl önce doruğa ulaşmasından kısa bir süre önce “kozmik” olarak bilinen yaklaşık 150 küresel küme ile çevrilidir. ”On ila yirmi binin üzerindeki küresel sayıdaki küresel kümeler, yerçekimi ile birbirine bağlanmış, sıcak gazla beslenen yüzlerce ila binlerce gökada içeren, gökada kümelerinin merkezlerinde bulunur. (Güneşin merkezinden), galaksiler kümesini birleştiren galaksilerdeki tüm yıldızlardan daha ağır basar.

Yukarıdaki resimde, eski küresel kümeler (10 milyar yıl veya daha fazla yaş) kırmızı noktalarla belirtilmiştir. Bu küresel kümeler, Perseus galaksi kümesinin merkezindeki dev galaksinin etrafına rastgele dağılmıştır; bu galaksi resmin ortasındaki büyük gri ila beyaz ovaldir. Aynı zamanda griden beyaza renkli yuvarlak veya oval nesneler, aynı galaksi kümesinin parçası olan daha küçük galaksilerdir.

Hubble Uzay Teleskobu’nun verilerini kullanarak, Dr. Jeremy Lim ve Araştırma Asistanı, Hong Kong Üniversitesi Fizik Bölümünden Bayan Emily Wong’un, Hubble Uzay Teleskobu’nun verilerini kullanarak yaptığı yeni bir çalışma , bazı küresel kaynakların kökeni hakkında şaşırtıcı cevaplar verdi.

Küresel kümeler, Evrendeki en eski görünür nesnelerdir – her biri yüz binlerce ila bazen on milyondan fazla yıldız içerir; hepsi de aynı anda doğar ve galaksimizin çapından bin kat daha küçük çapta küresel bir hacme sıkıca sarılır. . Küresel kümelerin, Evrenin yaklaşık 13.8 milyar yıl önce başlamasından kısa bir süre sonra, ilk galaksilerin oluşturduğu aynı zamanda, hatta belki daha önce bile oluştuğu düşünülmektedir. O zamandan beri, kurucu yıldızlarının yaşlanması ve ölümü dışında, büyük ölçüde değişmeden kaldılar. Eski, bozulmamış galaksilerin oluşumuna tanıklık ettiği gibi, küresel kümeler, bebek galaksilerinin nasıl oluştuğuna ve zaman içinde büyüdüğüne dair önemli ipuçları sağlayabilir – ancak küresel kümelerin kendilerini galaksilerin etrafında nasıl oluşturduğunu ve biriktirdiğini bilseydik.

[mailpoet_form id=”1″]

Dr. Lim liderliğindeki araştırma ekibi, Perseus gökada kümesinin merkezindeki dev galaksinin etrafındaki küresel kümelerin tüm eski nesneler olmadığını keşfetti: daha ziyade, en az 1 milyar yıl boyunca birkaç bin ve belki de daha fazlası kozmik tarihin seyri. Ekteki resimde gösterildiği gibi, daha genç olan küresel kümeler, dev galaksinin dış alanlarına uzanan karmaşık bir filamanlı soğuk gaz ağı ile yakından ilişkilidir ve bu nedenle doğmuştur.

Bu soğuk gazın tüm Perseus galaksisi kümesini besleyen sıcak gazdan çökeltildiği düşünülmektedir; Sıcak gazın yoğunluğu ve dolayısıyla bu gazın soğuma hızı, galaksi kümesinin merkezine doğru hızla yükselir. Oluştuktan sonra, bebek küre kümeleri artık serin gaz ve yağmur ağlarına bağlı değildir ve içlerinde yağmur ve yoğunlaşan ve bulutlardan düşen yağmur damlaları gibi dev galaksinin üzerine düşer. Buna ek olarak, ekteki resimde de gösterildiği gibi, eski küresel kümeler, dev galaksinin etrafındaki yörüngeleri sırasında birbirlerinden rasgele saçılmalara bağlı olarak, dev galaksinin etrafına rastgele dağılmıştır.

blank

Yukarıdaki resimde, genç küresel kümeler (1 milyar yıl öncesine kadar) mavi noktalar ile gösterilmektedir. Bu küresel kümeler, Perseus gökada kümesinin ortasındaki dev galaksinin dış alanlarına kadar uzanan turuncu-beyaz renkli filamanlı bir soğuk gaz ağıyla yakından ilişkilidir. Yuvarlak veya oval nesneler, aynı zamanda turuncudan beyaza renkli, aynı galaksi kümesinin bir parçası olan daha küçük galaksilerdir.

Bu olağanüstü keşif, dev galaksilerin çevresindeki küresel kümelenmeler hakkında birçok şaşırtıcı yönü açıklıyor. Birincisi, sırf sayıları: açıkça, galaksi kümelerini besleyen gazdan kozmik tarih boyunca oluşan dev galaksilerin etrafındaki küresel kümelerin bir kısmı. İkincisi, dev gökadaların etrafındaki küresel kümelerin gösterdiği özellikle geniş renk yelpazesidir: küresel kümelerin renkleri yaşlandıkça maviden kırmızıya dönüşür (çünkü daha büyük ve daha mavi yıldızlar önce ölür, daha az büyük ve daha kırmızı yıldızlar bırakır) ve dolayısıyla geniş yaş aralığı geniş bir renk yelpazesi ile sonuçlanır.

Perseus galaxy kümesinin ortasındaki soğuk gaz şebekesinden oluşan küresel kümeler geniş bir kitle yelpazesine yayılıyor, ancak daha yüksek kütlelerde azalan bir sayıya sahip. Kütlelere olan sayı bağımlılıkları, gerçek antik küresel kümelenmelerle aynı eğilimi izlemekte, aynı zamanda Galaksimiz ve diğer sarmal gökadalarımızda daha az kütleli yıldız kümesidir – böylece tüm kütle ölçekleri üzerinde yıldız kümeleri için ortak bir oluşum mekanizması ortaya koymaktadır (bu ağırlık üzerinden geçenler) on Güneş, yaklaşık on milyon Güneş ağırlığına sahip olanlar için), galaksilerin kümelerinin merkezlerinde, gökadaların spiral kollarında sıkıştırılmış gazdan ya da yoğun gazdan oluşup oluşmadığına bakılmaksızın; veya gerçekten eski küresel kümeler için olduğu gibi henüz keşfedilmemiş yollarla.

Galaksi kümelerinin merkezlerinde küresel kümelenmelerin sürekli oluşumu, dev galaksilerin şaşırtıcı boyutlarının başka bir boyutunu açıklamaya yardımcı olur – muazzam büyüklükleri, galaksimizin on katına veya daha fazlasına kadar. Daha büyük küresel kümelenmeler daha uzun süre dayanacak olsa da, daha az büyük küresel kümelenmeler galaksinin yörüngesinde yer aldıkça parçalara ayrılmaları beklenir: galaksinin kümesinin ortasındaki dev galaksi boyunca yayılan kurucu yıldızları, zamanla bu galaksilerin boyutlarının büyümesine katkıda bulunur .