2. Uzay
  3. Evrendeki En Büyük Nesneler

Evrendeki En Büyük Nesneler

KfghRt6bmUMyFdKopDSdsh-650-80

Evren büyük bir yer ve büyük şeylerle dolu. Gezegenler, yıldızlar, galaksiler ve gökada kümeleri, her zamankinden daha büyük ölçeklerde yukarı doğru uzanır.

En büyük ekzoplanet: GQ Lupi b

blank

Astronomlar ilk kez 2005’te keşfedildiğinde gizemli GQ Lupi b’den ne yapılacağından emin değildi. Pluto’nun güneşten iki buçuk kat daha genç bir yıldız yaratarak , eşlik eden nesne bir gezegen veya kahverengi bir cüce, aslında küçük bir yıldız türüdür. Daha sonraki gözlemler henüz kargaşayı gidermeye yetmedi, ancak en iyi tahminler GQ Lupi b’nin Jüpiter’in 3.5 katı civarında bir yarıçapa sahip olduğunu gösteriyor, yani eğer bir exoplanet ise, şimdiye kadar bulunan en büyüğü.

En büyük yıldız: UY Scuti

blank

UY Scuti, güneşten yaklaşık 1.700 kat daha büyük yarıçapa sahip, onu evrendeki en büyük bilinen yıldız yapan hiper-dev bir yıldızdır . Birisi UY Scuti’yi güneş sisteminin merkezine koyacak olsaydı, kenarı Jüpiter’in yörüngesinin hemen ötesine uzanacaktı. Yıldızdan akan gaz ve toz, Pluto yörüngesinin ötesinde veya Dünya-güneş mesafesinin yaklaşık 400 katı uzayabilir.

En Büyük Bulutsusu: Tarantula Bulutsusu

blank

Yerel galaktik mahallemizdeki bilinen en büyük bulutsusu ve en aktif yıldız oluşturan bölge olan Tarantula Bulutsusu , en uzun zaman diliminde 1.800’den fazla yıldır . 30 Doradus olarak da bilinen nesne, Samanyolu’nu çevreleyen küçük bir uydu gökadası olan Büyük Macellan Bulutu’ndaki Dünya’dan 170.000 ışık yılı uzaklıktadır. Bir katil arachnid yerine, bu Tarantula, bir yıldız kreşidir – güzel gaz ve toz kıvrımları içinde genç yıldızlar doğuyor.

En büyük boş nokta: Supervoid in Eridanus

blank

2004’te astronomlar, NASA’nın Wilkinson Mikrodalga Anizotropi Probu (WMAP) uydusu tarafından oluşturulan haritalarda, kozmik mikrodalga arkaplanı veya Büyük Patlama’dan gelen artık radyasyonun zarif bir şekilde taranan devasa bir boş alan olduğunu fark ettiler. Başkan Yardımcısı’na göre , 1.8 milyar ışıkyılı boyunca yayılan nokta, garip bir şekilde yıldızlardan, gazdan, tozdan ve hatta karanlık maddeden yoksun. Daha önceki boşlukları görmüş olsalar da, araştırmacılar bu büyüklük ve ölçeğin tam olarak bir tanesinin nasıl oluştuğu konusunda şaşkın durumdalar.

En büyük galaksi: IC 1101

blank

Samanyolu galaksimiz 100.000 ışıkyılı çapındadır, ancak bu sarmal galaksi için oldukça ortalamadır. Buna karşılık, IC 1101 olarak bilinen en büyük galaksi, galaktik evimizden 50 kat daha büyük ve yaklaşık 2.000 kat daha büyüktür. Etkileyici 5.5 milyon ışıkyılı boyunca uzanan IC 1101 o kadar büyük ki, Samanyolu’nun şu anda bulunduğu yere, en yakın galaktik komşumuz Andromeda’nın önüne geçecek.

En büyük kara delik: TON 618

blank

Süper kütleli kara deliklerin her galaksinin merkezinde gizlendiği ve milyonlarca güneşin kütlesini saatlerce sürebildiği düşünülmektedir. Ancak bilinen en büyük karadelik, evrende çılgınca miktarda radyasyon yayan uzak bir kuasar – devasa cisimleri güçlendiriyor. TON 618 olarak bilinen bu açıklamaya göre , tahminen 66 milyar güneş kütlesi var .

En büyük galaktik gazı: Fermi Kabarcıklar

blank

2010 yılında Fermi uzay teleskopunu kullanan gökbilimciler Samanyolu’ndan çıkan devasa yapıları keşfetti. Sadece belirli ışık dalga boylarında görülebilen bu büyük kabarcıklar, 25.000 ışıkyılı uzunluğunda (Samanyolu’nun genişliğinin dörtte biri) yükseliyor. Araştırmacılar , baloncukların galaksimizin merkezi kara deliğinin yaşadığı çok büyük bir enerji kuşağıyla sonuçlanan eski bir beslenme telaşının sonucu olduğuna inanıyor .

En büyük tek nesne: Protocluster SPT2349-56

blank

Evren şu anki yaşının sadece onda biri olduğunda, 14 gökada birbirine çarpmaya ve bilinen en büyük kütleçekimsel olarak bağlanan kozmik nesneyi, protocluster SPT2349-56’yı oluşturmaya başladı . Samanyolu galaksimizin yalnızca üç katı kadar büyük bir alanda bir arada sıkıştı, bu megamerger sonunda güneş kütlesinin 10 trilyon kat ağırlığında tek bir galakside birleşecek. Ek gözlemler, birçok galaksinin birbirinin yörüngede bulunduğu, galaktik bir küme olarak bilinen devasa bir nesneye yerleşecek olan yaklaşık 50 ek galaksinin yapısını çevrelediğini ortaya koydu.

En büyük galaktik koleksiyon: Shapley Üstkümesi

blank

Astronom Harlow Shapley, 1930’larda şimdi adını taşıyan devasa bir gökada koleksiyonu keşfetti. Avrupa Uzay Ajansı’na göre , 8.000’den fazla galaksinin bulunduğu ve güneşinkinden 10 milyon milyardan fazla kütleye sahip olan Shapley Üstkümesi, yerel evrendeki en büyük yapıdır .

En büyük üstküme: Laniakea Üstküme

blank

Samanyolu , Laniakea Üstkümesi olarak bilinen devasa bir gökada koleksiyonunun küçük bir üyesidir . Resmi sınırları olmamasına rağmen, gökbilimciler, güneşin toplam kütlesinin yaklaşık 100 milyon milyar katı olan yaklaşık 100.000 gökada içerdiğini tahmin ediyor ve 520 milyon ışıkyılı boyunca uzanıyor.

En büyük quasar koleksiyonu: Huge-LQG

blank

Kuasar olarak bilinen uzak karadelikle çalışan süper superbright nesneleri zaten çok büyük. Ancak bazen, kuasarlar, hayali olarak Huge-LQG (Huge Large Quasar Group için) olarak adlandırılan en büyüğü olan kümeler halinde bir araya gelebilir. The Atlantic’a göre , 73 kuasar ve 6.1 litre (1’ini sıfır takip eden) güneş kütlelerinin tahmini kütlesini içeren devasa kozmik koleksiyonun 4 milyar ışıkyılı olduğu düşünülüyor .

Evrendeki en büyük şey: Hercules-Corona Borealis Great Wall

blank

Gamma-ışını patlamalarının yerlerini belirleyerek – devasa bir yıldız öldüğünde meydana gelen hızlı ama güçlü patlamalar – gökbilimciler, kozmosta bilinen en büyük varlık olarak kabul edilen şeyi ortaya çıkardılar: Hercules-Corona Borealis Great Wall . Nesne, 10 milyar ışıkyılı genişliğindedir ve milyarlarca galaksi içerebilir.  Great Wall , ilk olarak 2013 yılında, anketlerin gama ışınlarının özellikle Herkül ve Corona Borealis takımyıldızları yönünde yaklaşık 10 milyar ışıkyılı yoğunlaştığını gösterdiği zaman keşfedildi.