2. Uzay
  3. Evrende yalnız mıyız? Muhtemelen değil.

Evrende yalnız mıyız? Muhtemelen değil.

Evrende yalnız mıyız_518x445

Evrenin tümü göz önüne alındığında, gökbilimciler genellikle orada başka varlıklar olması gerektiği konusunda hemfikirdirler. Yeni bir araç onları bulmanıza yardımcı olabilir.

Uçtan uca, evren bildiğimiz gibi 93 milyar ışıkyılı boyunca uzanıyor. Bu aşılmaz genişliğin, her biri milyonlarca yıldızla parlayan ve tahmin edebileceğinizden daha fazla gezegenle işaretlenmiş 2 trilyon galaksi içermesidir. Tüm evren göz önüne alındığında, yalnız olma ihtimalimiz düşük görünüyor. Oysa tüm insanlık tarihinde, başka türlü önerecek bir şey bulamadık.

Kariyerlerini dünya dışı bir medeniyetin herhangi bir belirtisini aramaya harcayan bilim adamları, kendimize kozmosa sahip olmamızın mümkün olduğunu kabul ediyorlar. Yine de, durumun böyle olduğundan şüpheliler. SETI Enstitüsü’nden astrofizikçi Seth Shostak, “Bu, herhangi bir zekanın çok yüksek bir düzenin merkezi olduğu tek yer olduğunu söylemek için” diyor. (Kısaltma “dünya dışı istihbarat arayışı” anlamına gelir.) İstatistiki olarak konuşursak, yaşamın insanlığın bir anormallik olması için gelişebileceği çok fazla yer var.

Astronom Frank Drake 1961’de önerdi. Galaksimizdeki teknolojik olarak gelişmiş medeniyetlerin sayısının yedi değişkenli bir ürün olacağını belirtti. Samanyolu boyunca yıldız sayısını, bu parlak, yanan gaz toplarının ne kadarını gezegenleri aydınlattığını ve bu dünyaların yüzde kaçının yaşamı destekleyebileceğini içerir. Adsız denklemi, meslektaşları arasında bir tartışma başlatmak isteyen bir düşünce alıştırmasıydı, ancak konuyu yazıldığından bu yana geçen yıllar boyunca çerçeve haline getirmeye yardımcı oldu.

İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR  Bilim insanları evrenin keşfedilmemiş yüzde 40'lık bölümünü keşfetti

Drake’in değişkenlerinin birçoğu spekülatiftir ve matematiğini varsayımdan biraz daha fazlasını yapar. Ancak gökbilimciler , çoğu, hayatınızı barındırabilen dış gezegenlerin , koltuğunuzun altındaki toz tavşanları gibi Samanyolu boyunca oluştuğunu kesin olarak biliyorlar . Son yirmi yılda, araştırmacılar galaksimizdeki 4.000’den fazla gezegenin varlığını doğruladı; bu, kozmosu herkese öneren ama onlarla dolup taşan bir bulgu. Astrofizikçi Christopher Nottingham Üniversitesi’nden Conselice, bu sayıyı 100 kentilyon olarak koyuyor. 20 tane sıfır olan bir tane. Bazıları bundan daha fazlası olabileceğini düşünüyor.

Bilim adamları, bu gezegenlerin kaç tanesinin hayata ev sahipliği yapabileceğini tartışıyorlar, ancak genel bir tahmin, Samanyolu’ndaki 250 milyarın yüzde 20’sinin sıvı suya izin verebileceğidir.

Birçok gökbilimci, Dünya’da zeki varlıklar yaratan karmaşık biyokimyanın, trilyonlardan sadece bir galakside yapabilecekleri milyarlarca fırsat göz önüne alındığında, 13.7 milyar yılda bir kereden fazla gerçekleştiğini söylüyor. Aksi takdirde, fizik ve sıradan prensibine meydan okur, olasılık açısından bakacak olursak, güneş sistemimizin nadir bir canavara göre daha yaygın bir olay olduğunu belirtir. Massachusetts Institute of Technology’deki astrofizikçi ve gezegen bilimci Sara Seager, “Evrenin hayatla iç içe olduğunu düşünüyorum” diyor.