2. Uzay
  3. Evren Nasıl Anlam Kazandı?

Evren Nasıl Anlam Kazandı?

Evren Nasıl Anlam Kazandı?-970-80

Evrenle ilgili yanlış bir şeyler var

Küçük bir şey olabilir: belirli yıldızları olduğundan daha yakın veya uzak gösteren bir ölçüm sorunu, astrofizikçiler uzayda mesafeleri nasıl ölçtüklerine dair birkaç adımla düzeltebilecekleri bir şey. Büyük bir şey olabilir: kozmolojideki bir hata – veya bir dizi hata – veya evrenin kökeni ve evrimi hakkındaki anlayışımız. Eğer durum buysa, tüm zaman ve mekan tarihimiz berbat olabilir. Fakat mesele ne olursa olsun, evrenin kilit gözlemlerini birbirleriyle aynı fikirde değil: Bir şekilde ölçülürse, evren belli bir oranda genişliyor gibi görünüyor ; başka bir yolla ölçüldüğünde, evrenin genişlediği görülüyor farklı bir oranda. Ve yeni bir makalenin gösterdiği gibi, ölçümler daha kesinleşmiş olsa bile, bu tutarsızlıklar son yıllarda daha da artmıştır.

North Carolina State University’de (NCSU) teorik bir kozmolog olan Katie Mack, “Kozmoloji anlayışımız doğruysa, tüm bu farklı ölçümlerin bize aynı cevabı vermesi gerektiğini düşünüyoruz” dedi.

En ünlü iki ölçüm birbirinden çok farklı şekilde çalışır. İlki, Kozmik Mikrodalga Fonuna (CMB) dayanıyor: Big Bang’den sonraki ilk anlardan kalan mikrodalga radyasyonu. Kozmologlar, evrenin bütün tarihinin teorik modellerini bir SPK vakfı üzerine inşa ettiler – çok güvendikleri ve kırılması için tamamen yeni bir fizik gerektirecek modeller. Ve birlikte alındığında, Mack, Hubble sabiti için ya da evrenin şu anda ne kadar hızlı genişlediğini belirleyen H0 için oldukça kesin bir sayı ürettiklerini söyledi.

İkinci ölçüm, Sefeidler olarak bilinen yakındaki galaksilerde süpernovalar ve yanıp sönen yıldızlar kullanır . Bu galaksilerin bizden ne kadar uzakta olduklarını ve bizden ne kadar hızlı hareket ettiklerini ölçerek, gökbilimciler Hubble sabitinin çok kesin bir ölçümü olduğuna inandıklarını elde ettiler. Ve bu yöntem farklı H0 sunuyor.

Mack, “Farklı cevaplar alıyorsak, bilmediğimiz bir şey olduğu anlamına gelir” dedi. “Yani bu gerçekten sadece evrenin şu anki genişleme hızını anlamak değil – ilgilendiğimiz bir şey – ama evrenin nasıl geliştiğini, genişlemenin nasıl geliştiğini ve tüm bunları nasıl bir zamanın yaptığını anlamakla ilgili. “

İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR  Simülasyonlar, kara delik birleşmelerinden nasıl büyük kara deliklerin çıkabileceğini gösteriyor

Aynı zamanda NCSU’da bir kozmolog olan ve makalenin baş yazarı Weikang Lin, sorunun tam bir resmini geliştirmek için, ekibin H0’ın tüm farklı yöntemlerini tek bir yerde toplamaya karar verdiğini söyledi. Makale henüz resmi olarak incelenmemiş veya yayınlanmamıştır ve ön baskı sunucusu arXiv’de mevcuttur .

İşte “kısıtlamanın” anlamı: Fizikte yapılan ölçümler nadiren kesin cevaplar veriyor . Bunun yerine, olası cevapların aralığına sınır koyarlar. Bu kısıtlamalara birlikte bakarak, okuduğunuz bir şey hakkında çok şey öğrenebilirsiniz. Örneğin bir teleskoptan bakıldığında, uzaydaki bir ışık noktasının kırmızı, sarı veya turuncu olduğunu öğrenebilirsiniz. Bir diğeri, uzaydaki diğer ışıklardan daha parlak, ancak güneşten daha az parlak olduğunu söyleyebilir. Başka biri size gökyüzünde bir gezegen kadar hızlı hareket ettiğini söyleyebilir. Bu kısıtlamaların hiçbiri size kendi başlarına çok fazla şey anlatmayacak, ancak birlikte ele alındıklarında Mars’a baktığınızı önerdiler .

Lin, Mack ve NCSU lisansüstü öğrencisi Liqiang Hou, iki sabit üzerindeki kısıtlamalara baktı: H0 ve evrenin ne kadarının olduğunu söyleyen Ωm olarak belirtilen, evrenin “kütle kesri” adı verilen bir şey enerjidir ve madde ne kadar . Birçok H0 ölçümü de consm’yi sınırlıyor, dedi Lin, bu yüzden onlara birlikte bakmakta fayda var.

blank
Rapordaki merkezi çizim Hubble sabit ve kütle fraksiyonunun ölçümlerinin çoğunun bir sayı aralığına işaret ettiğini, ancak Cepheid-supernova ölçümünün (sarı çubuk) farklı bir sayı aralığına işaret ettiğini göstermektedir.

WMAP etiketli gerilmiş macenta oval, Wilkinson Mikrodalga Anizotropi Probu olarak bilinen CMB’nin geçmiş bir NASA çalışmasına dayanarak mümkün olan eski kütle fraksiyonları ve Hubble sabitleri aralığıdır. CV SN etiketli sarı sütun (“Sefeid-Kalibre Edilmiş Tip-Ia Supernovae” için kısa) , evrenin kütle fraksiyonunu sınırlamayan fakat H0’ı sınırlayan Sefeid- süpernova ölçümlerine karşılık gelir . SN P etiketli kırmızı çubuk (“Tip-Ia Supernovae Pantheon” için kısa), evrenin kütle kesirinde büyük bir kısıtlamadır.

WMAP ve CV SN kenarlarının çoğunlukla kırmızı çubuğun dışında olduğunu görüyorsunuz. Birkaç yıl önce tutarsızlığın resmi buydu, Mack şöyle dedi: İki ölçümün farklı cevaplar getirdiğinden endişelenecek kadar önemliydi, ancak bunları küçük bir titremeyle uyumsuz kılacak kadar önemli değildi.