3. Evren Kavisli midir?

Evren Kavisli midir?

Evren Kavisli midir_688x445

Evrenin şekli kadar, etkileri geniş kapsamlı ve evrenin nihai kaderi gibi olanaklar içeren kozmolojideki en önemli sorulardan biridir.

Yıllardır, evrenimizi geometrik olarak düz olacak şekilde ölçüyoruz, ancak bir kozmolog ekibi şimdi en son ölçümlerimizin gerçekten daha iyi bir şey tercih ettiğini bildirdi. Ancak hikaye için basit bir ölçümden çok daha fazlası var.

Eğrileri bilir

Dünya’nın yüzeyi kavisli. Bunu biliyoruz, çünkü lisede öğrendiğiniz geometri karoları her zaman geçerli değildir. Örneğin, paralel çizgiler Dünya üzerinde her zaman paralel kalmaz: kuzey ve güney kutuplarında boylam çizgileri kesişir, bu da hiçbir zaman düz bir ovada gerçekleşemez. Ve eğer Dünya üzerindeki üç şehri birbirine bağlayan bir üçgen çizecekseniz, o üçgenin içindeki açıların 180 dereceden fazla bir artışa neden olduğunu; Yine, düz bir ovada bunu yaparken iyi şanslar.

Gökbilimciler evrenin nihai eğriliği hakkında çok meraklı: Paralel çizgiler ve üçgenler en büyük ölçeklerde nasıl davranıyor? Önemsiyorlar çünkü evrenin şekli kendi kaderiyle yakından bağlantılı. Einstein’ın kozmosu anlamak için kullandığımız genel görelilik teorisi bize uzay-zaman içeriğinin şeklini etkilediğini ve şekil içeriğin nasıl hareket edeceğini anlatır.

Geometrik olarak yassı bir evren sonsuza dek genişlemeye devam edecek, “kapalı” biri sonunda kendi üzerine geri çekilecek ve Büyük Çatlak olarak adlandırılan Büyük Patlama’nın tersine gidecektir.

İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR  Gökbilimciler, geceleri demir yağan ultra sıcak bir gezegen keşfettiler

[mailpoet_form id=”1″]

Işığa bak

Uzay-zaman geometrisini test etmek için, her türlü uzak kaynağa bakmamız ve bu kaynaklardan gelen ışığın bize giden yolda büyük sapmalar olup olmadığını tespit etmemiz gerekir. Işık ışınları milyarlarca yıl boyunca düz ve dar kalmalıdır, bu nedenle galaksilerin ve kara deliklerin neden olduğu gibi küçük küçük tümsekleri ve kıpırdatmaları “pürüzsüzleştirmek” için uzaktaki probları kullanabilir ve evrenin gerçek altta yatan geometrisine bakabiliriz .

Kozmosumuzun sadece bir bebek olduğu zamandan geriye kalan, sadece 380.000 yaşında olan, evreni çeken bir ışık banyosu olan kozmik mikrodalga fonuna (CMB) girin . Bu ışık son 13.8 milyar yılımızı bizim için yarışarak geçirdi, bu nedenle evrenimizi düzlük açısından test etmek için SPK’daki özellikleri inceleyebiliriz.

NASA ile ESA arasındaki ortak bir çaba olan Planck uydusu , CMB’yi tüm gökyüzü boyunca haritalamak için yapılan en son çabaydı. Planck, 2018’de yayınlanan en son verileriyle SPK’yı en yüksek hassasiyet seviyesine kadar ölçerek gerçekten iyi bir iş çıkardı.

Ve eğer SPK’nın Planck tarafından kaydedilen çıplak, ham, çıplak verilerine bakarsanız, evrenimizin kapanmayı tercih ettiği anlaşılıyor. Ölçüm ironclad olarak kabul edilecek kadar önemli değildir, ancak yine de düşündürücüdür. Bu merak uyandırıcıdır çünkü Big Bang teorimizde bildiğimiz her şey onun yerine evrenimizin çok, çok düz olması gerektiğini önermektedir.