İlginizi Çekebilir
  3. Evren gerçekte ne kadar hızlı büyüyor?

Evren gerçekte ne kadar hızlı büyüyor?

Universe timeline, artwork

Geçtiğimiz yüzyıldaki astronomik gözlemdeki gelişmeler, bilim adamlarının kozmosun nasıl çalıştığı konusunda dikkate değer bir şekilde başarılı bir model oluşturmalarını sağlamıştır. Mantıklı – bir şeyi ne kadar iyi ölçebilirsek, o kadar çok şey öğreniriz. Ancak, evrenimizin ne kadar hızlı büyüdüğü sorusu söz konusu olduğunda, bazı yeni kozmolojik ölçümler bizi daha da karışık hale getiriyor.

1920’lerden beri evrenin genişlediğini biliyoruz – bir galaksi ne kadar uzaksa, bizden o kadar hızlı uzaklaşıyor. Aslında, 1990’larda, genişleme oranının hızlandığı tespit edildi . Mevcut genişleme oranı, temel bir kozmolojik parametre olan “ Hubble Sabiti ” adlı bir şey ile tanımlanmaktadır .

Yakın zamana kadar Hubble Constant için kabul edilmiş bir değere yaklaşıyor gibiydik. Ancak farklı teknikler kullanılarak ölçülen değerler arasında gizemli bir tutarsızlık ortaya çıktı. Şimdi, Science’da yayınlanan yeni bir çalışma, gizemi çözmeye yardımcı olabilecek bir yöntem sunuyor.

Hassasiyet sorunu

Hubble Sabiti, uzaklıkların ölçümlerini diğer galaksilerle bizden uzaklaştığı hız ile birleştirerek tahmin edilebilir. Yüzyılın başlarında, bilim adamları bu değerin megaparsec başına saniyede yaklaşık 70 kilometre olduğunu kabul etti – bir megaparsec sadece 3 milyon ışıkyılı üzerindedir. Ancak son birkaç yılda, yeni ölçümler bunun son bir cevap olmayabileceğini göstermiştir .

Hubble Sabitini yerel, bugünün evreninin gözlemlerini kullanarak tahmin edersek, 73 değerini alırız. Ancak Hubble Sabitini tahmin etmek için Büyük Patlama’nın (“ kozmik mikrodalga arka planı ”) gün ışığından yararlanma gözlemlerini de kullanabiliriz . Ancak bu “erken” evren ölçümü 67 civarında daha düşük bir değer verir.

İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR  Elon Musk, SpaceX'in Yıldız Gemisini altı ay içinde yörüngeye sokmayı hedefliyor

Endişe verici bir şekilde, her iki ölçümün de bir tür sorun olması gerektiği konusunda yeterince kesin olduğu bildiriliyor. Gökbilimciler, bilhassa Hubble’s Constant’in tam değerinde “gerilim” olarak adlandırırlar.

Evrenin genişlemesi. NASA / WMAP

Endişe verici türseniz, gerginlik, ölçümlerden biri veya her ikisiyle de bilinmeyen sistematik bir soruna işaret eder. Heyecan verici bir türseniz, tutarsızlık, daha önce bilmediğimiz bazı yeni fiziklerle ilgili bir ipucu olabilir. Şu ana kadar çok başarılı olmasına rağmen, belki kozmolojik modelimiz yanlıştır veya en azından eksiktir.

Uzak yerel karşı

Tutarsızlığın dibine ulaşmak için, çok yerel ve çok uzak evren arasındaki uzaklık ölçeğinin daha iyi bağlanmasına ihtiyacımız var.

Yeni makale bu zorluğa temiz bir yaklaşım sunmaktadır. Genişleme oranına dair birçok tahmin, nesnelere olan mesafelerin doğru ölçülmesine dayanır. Ancak bunu yapmak gerçekten zor: evrende sadece bir mezura koyamıyoruz.

Yaygın bir yaklaşım “Tip 1a” süpernovaları kullanmaktır (patlayan yıldızlar). Bunlar inanılmaz derecede parlak, bu yüzden onları uzaktan görebiliriz. Ne kadar aydınlık olması gerektiğini bildiğimiz için, açıklıklarını bilinen parlaklıklarıyla karşılaştırarak mesafelerini hesaplayabiliriz.

Hubble Sabitini süpernova gözlemlerinden türetmek için, mutlak uzaklık ölçeğine göre kalibre edilmeleri gerekir, çünkü toplam parlaklıklarında hala oldukça büyük bir belirsizlik vardır. Şu anda, bu “çapalar” periyodik olarak aydınlanan ve karartılan Sefeid Değişken yıldızları gibi çok yakın (ve çok doğru) mesafe işaretleridir .