2. Uzay
  3. Devasa Çin teleskopu dünya çapında astronomlara açılıyor

Devasa Çin teleskopu dünya çapında astronomlara açılıyor

Devasa Çin teleskopu_668x445

FAST, hızlı radyo patlamaları ve pulsarları içeren kozmik olayları tespit etmek için üstün bir hassasiyete sahiptir.

Dünyanın en büyük tek çanak radyo izleme merkezi, dünyadaki astronomlara açılmaya hazırlanıyor, yerçekimi dalgalarının avlanmasına yardımcı olabilecek ve hızlı radyo patlamaları olarak bilinen radyasyonun gizemli hızla yayılan patlamalarını sorgulayabilen son derece hassas gözlemler dönemini başlatıyor .

Çin’in güneyindeki Beşyüz metrelik Diyafram Küresel Radyo Teleskobu (FAST), bir dizi teknik ve performans değerlendirmesini geçti ve Çin hükümetinin, gözlemciye planlanan inceleme toplantısında tam operasyonlara başlaması için son yeşil ışığı yakması bekleniyor. FAST’ın baş bilim adamı Di Li, “Kalan geçiş için engeller görmüyoruz” diyor. “Hem heyecanlı hem de rahatlamış hissediyorum”

Karmaşık proje zorluk çekmedi – radikal bir tasarıma sahip ve başlangıçta uzak konumundan dolayı personeli sıkıntısı için mücadele etti. Ancak bilimin karşılığını fazlasıyla alacaktır. FAST, Porto Riko’daki Arecibo Rasathanesi’nin bir sonraki en büyük tek çanak teleskopunun iki katı büyüklüğünde bir bölgeden radyo dalgaları toplayacak.

Çin gözlemevinin büyük boyutu, Pulsar olarak bilinen ölü yıldızların dönme çekirdeği ve uzak galaksilerdeki hidrojen gibi, evrende bir dizi kaynaktan aşırı soluk radyo dalgası fısıltılarını algılayabileceği anlamına gelir. Aynı zamanda radyoastronomide bir sınır keşfedecek – dünya dışı yaşamı barındırabilen dış gezegenleri bulmak için radyo dalgaları kullanarak.

İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR  Binance, Çin'de bir Blockchain Araştırma Enstitüsü Kuruyor

Testlerin 2016’da başlamasından bu yana, yalnızca Çinli bilim adamları teleskopun ön verilerini inceleyen projelere liderlik edebildi. Ancak şimdi, gözlem süresinin dünyanın dört bir yanından araştırmacılar tarafından erişilebilir olacağı belirtiliyor, diyor Şangay Astronomik Gözlemevi direktörü ve Çin Bilimler Akademisi’nin FAST denetleme komitesi eş başkanı Zhiqiang Shen.

Test aşamasında teleskop 100’den fazla pulsar keşfetti.

Gökyüzündeki göz

Tianyan veya “Cennetin Gözü” olarak da bilinen 1,2 milyar yuan (171 milyon ABD Doları) teleskop, Çin’in güneybatısındaki Guizhou eyaletindeki Dawodang depresyonunda inşasına 5 yıl sürdü. 500 metre genişliğindeki tabağı, 4.000’den fazla mekanik vincin gökyüzünün farklı alanlarına odaklanacak şekilde eğildiği ve manevra yapabilen yaklaşık 4,400 ayrı alüminyum panelden oluşuyor. Li, diğer bazı modern telsiz teleskoplardan daha az görmesine ve çok diri dizilerden daha düşük çözünürlüğe sahip olmasına rağmen, FAST’ın büyüklüğünün benzersiz bir şekilde hassas olmasını sağlıyor.

Ağustos ve Eylül aylarında, cihaz 121102 olarak bilinen yinelenen hızlı bir radyo patlaması (FRB) kaynağından yüzlerce patlama tespit etti. Bu patlamaların çoğu diğer teleskoplar tarafından algılanamayacak kadar zayıftı. Kaliforniya Üniversitesi, Berkeley’de FRB okuyan Yunfan Gerry Zhang, “Bu çok heyecan verici bir haber” dedi. Gizemli patlamalara neyin sebep olduğunu kimse bilmiyor, ancak “ne kadar çok patlama alıyorsak, onlar hakkında daha fazla şey öğrenebiliriz” diyor.

İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR  Neptün'ün Aylarından İkisi Yörüngede Birbirlerinin etrafında Dans Ediyor

FAST, herhangi bir zamanda gökyüzünün sadece küçük bir bölümünü inceler ve bu sayede geçici ve rastgele yerlerde meydana gelen birçok yeni FRB’yi keşfetme ihtimalini düşürür.

Almanya’nın Bonn kentinde bulunan Max Planck Radyo Astronomi Enstitüsü’ndeki bir astronom olan Laura Spitler’in “etkileyici duyarlılığı” kaynakların ayrıntılı olarak izlenmesinde faydalı olacak. Tekrarlanan gözlemler, bilim insanlarının bir FRB’nin ortaya çıktığı çevre hakkında bilgi edinmesine ve patlamaların enerjide değişip değişmediğini veya herhangi bir örüntüde tekrarlamalarını belirlemeye izin verebilir.

McLaughlin, FAST, galaksiyi taradıklarında uzay-zamandaki dalgaları tespit etmeye çalışan uluslararası bir işbirliğinin çabalarını da artıracak. Uluslararası Pulsar Zamanlama Dizisi, pulsarlardan gelen düzenli emisyonları izlemek için dünyanın dört bir yanındaki radyo teleskopları kullanıyor ve bu düşük frekanslı yerçekimi dalgalarının geçtiğini ortaya çıkaracak çarpıtmalar arıyor. McLaughlin, 2030’lara gelindiğinde, FAST’ın, bu tür dalgaların, örneğin süper kütleli kara deliklerin çarpışması gibi, kaynaklarını incelemek için yeterince hassas ölçümler yapmış olması gerektiğini söyledi. “İşte FAST gerçekten parlayacak” diyor.

Li, Güneş Sistemi dışındaki gezegenlerin çalışmaları konusunda özellikle heyecanlandığını söylüyor. Li, hiçbir exoplanet henüz radyo emisyonları ile kesin olarak tespit edilmedi, ancak FAST’ın soluk, polarize dalgaları tespit edebilmesi ilk örnekleri bulmalarına izin verebilir. Polarize edilmiş radyo sinyalleri, Dünya’daki ile benzer bir şekilde potansiyel yaşam kaynaklarını radyasyona karşı koruyabilen ve gezegenlerin atmosferlerini bağlı tutan manyetik alanlara sahip gezegenlerden gelebilir.