2. Uzay
  3. Derin Uzayda Bir Şey 16 Günlük Döngülerle Dünyaya Sinyal Gönderiyor

Derin Uzayda Bir Şey 16 Günlük Döngülerle Dünyaya Sinyal Gönderiyor

Bilim adamları, sabit bir ritimle atan ilk hızlı radyo patlamasını keşfettiler ve gizemli yinelenen sinyal başka bir galaksinin eteklerinden geliyor.

uzay_793x445

Yeni bir araştırmada, Dünya’dan 500 milyon ışık yılı uzaklıktaki bir galakside bulunan bir kaynaktan Dünya’ya 16 günlük döngüler halinde sinyaller gönderildiği belirlendi. Bilim insanları, bu sinyaller aracılığıyla hızlı radyo patlamalarının (FRB) kaynağını bulmak konusunda önemli bir adım atabilirler.

FRB’ler son yıllarda evrenin bilim insanlarına attığı en cezbedici bulmacalardan biridir. İlk olarak 2007’de tespit edilen bu güçlü radyo patlamaları enerjik kaynaklar tarafından üretilir, ancak kimse bunların ne olduğundan emin değildir. FRB’ler de gizemlidir, çünkü bunlar bir kerelik veya “tekrarlayıcı” olabilir, yani bazı patlamalar gökyüzünün belirli bir bölümünde sadece bir kez görünürken, diğerleri Dünya’ya birden fazla yanıp söner.

Hızlı radyo patlamaları, evrenin gizemleri konusunda bilim insanlarını cezbeden en önemli olayların başında geliyor. İlk hızlı radyo patlaması 2007 yılında keşfedildi. 2007 yılındaki keşfi gerçekleştiren bilim insanları, hızlı radyo patlamalarının tam olarak ne olduğundan emin olamadılar. Hızlı radyo patlamalar, bir defa veya birbirini tekrarlayan şekilde olabiliyorlar.

Tekrarlanan hızlı radyo patlamaları, şimdiye kadar birbirleri ile uyumsuz ve rastgele görünüyordu. Ancak Kanada’da bulunan Hidrojen Yoğunluk Haritalama Deneyi Hızlı Radyo Patlama Projesi’nden (CHIME/ FRB) bilim insanları, geçen yıl düzenli olarak tekrarlanan bir hızlı radyo patlaması sinyali tespit ettiler.Belli periyotta tekrarlanan hızlı radyo patlaması sinyaline FRB 180916.J0158 + 65 ismi verildi.

CHIME / FRB ekibi, Eylül 2018 ve Ekim 2019 arasında British Columbia’daki CHIME radyo teleskopunu kullanarak tekrarlanan patlamada sekmeler tuttu. Bu dönemde, patlamalar dört günlük bir süreye kümelenmiş ve daha sonra, yaklaşık 12 günlük toplam bir döngü için önümüzdeki 12 gün boyunca kapanmış gibi görünüyordu. Bazı döngüler herhangi bir görünür patlama üretmedi, ancak bunların hepsi aynı 16 günlük aralıklarla senkronize edildi.

Ekip, Ocak ayı sonlarında arXiv yayınlanan bir makalede , bunun bir FRB kaynağında herhangi bir türün ilk tespit edilen periyodikliği olduğu sonucuna vardık . “Tekrar eden bir FRB kaynağında 16,35 günlük bir periyodikliğin bulunması, bu nesnenin doğası için önemli bir ipucudur.”

Bilim adamları yakın zamanda bu özel FRB’yi, Dünya’dan yarım milyar ışık yılı olan SDSS J015800.28 + 654253.0 adlı bir galaksiye kadar takip ettiler. Bu çok büyük bir mesafe gibi görünebilir, ancak FRB 180916.J0158 + 65 aslında tespit edilen en yakın FRB’dir.

Ama nerede olduğunu bilsek de, hala ne olduğunu bilmiyoruz. Bu noktaya kadar, FRB’nin atışı, çevresi tarafından modüle edilebileceğini düşündürmektedir. FRB’nin kaynağı bir kara delik gibi kompakt bir nesnenin etrafında dönüyorsa, yörünge döneminde belirli bir noktada sinyallerini Dünya’ya doğru yanıp sönebilir. Bu senaryo, bu tanınabilir 16 günlük döngü ile potansiyel olarak eşleşebilir.

CHIME/FRB ekibinin elde ettiği verileri inceleyen başka bir ekibin yayınladığı bir makale, büyük bir yıldız ile nötron yıldızı olarak bilinen süper yoğun bir yıldız çekirdeği içeren bir ikili sistemin de sinyalden sorumlu olabileceğini gösteriyor. Ancak bu sinyaller, büyük yıldız kaynaklı akışlar tarafından da periyodik olarak yayılıyor olabilir.

Başka bir senaryo ise FRB sinyalinin başka bir nesne tarafından yaratıldığı ve doğrudan kaynaktan gönderildiğidir. Bilim insanları, daha önce magnetar adı verilen yüksek derecede mıknatıslanmış nötron yıldızlarından gelen bazı parlamaların FRB’lerin kaynağı olabileceğini söylemişlerdi. Ancak manyetarlar birkaç saniyede bir dönme eğilimi gösterdiklerinden, 16 günlük periyot bu fenomene eşleşmiyor.

Sonuçta, CHIME / FRB ekibi, bu döngülerin yaygın olup olmadığını görmek için bilinen birkaç tekrarlanan patlamada benzer desenler bulmayı umuyor. Araştırmacılar ayrıca, kimliğine işaret edebilecek diğer ayrıntıları tespit etmek için aktifken FRB 180916.J0158 + 6’ya dikkat etmeyi planlıyorlar.

Hızlı radyo patlamaları, on yıldan daha uzun bir süredir bilim insanları meşgul ediyor. CHIME gibi ekipler, her yıl bu garip olay hakkında yeni detayları ortaya çıkarıyorlar. Şimdi keşfedilen periyodik tekrarlı sinyal, hızlı radyo patlamaları hakkında önemli bir rehberlik sağlayabilir.