3. Astronomlar, Nötron Yıldızından Gelen Garip X-Işını Desenini Çözmeye çalışıyor

Astronomlar, Nötron Yıldızından Gelen Garip X-Işını Desenini Çözmeye çalışıyor

i7qGTR2yun964eAUqbTjfR-1024-80

Bu X-ışını patlamaları garip bir düzen içinde geliyor ve bu düzen aylarca sürdü.

Gökbilimciler, bir nötron yıldızı sisteminden gelen ve 16.300 ışıkyılı uzaklıktaki X ışını patlamalarında nadir bir patern tespit etmişlerdir.

Bu yıldız sistemi, MAXI J1621−501 ilk defa 9 Ekim 2017’de Swift / XRT Derin Galaktik Düzlem Anketi verilerinden, uzayda tuhaf bir şekilde X-ışınları ile yanıp sönen bir veri noktası olarak ortaya çıktı. Bu bir işaretti, araştırmacılar hem normal bir yıldız hem de bir nötron yıldızı veya kara delik içeren bir ikili sistem hakkında yeni bir makale yazdılar. Hem nötron yıldızları hem de kara delikler, maddeyi eşlik yıldızlarından emdikleri için tahmin edilemeyen X-ışını desenleri oluşturabilir, ancak bu çok farklı şekillerde.

Karadeliklerde, X-ışınları, maddeden aşırı hıza çıkarak, yerçekimine doğru düştüğü zaman muazzam bir sürtünme oluşturur . Nötron yıldızlarında – patlayan fakat tekilliklere çökmemiş dev yıldızların süper cesetleri – X ışınları, dış kabuklarındaki termonükleer patlamalardan gelir. Bir şey, atomların bu garip yıldızların en dış kısımlarında kaynaşmasına neden oluyor ve muazzam enerjileri açığa çıkaran, genellikle sadece derin iç yıldızların içinde (güçlü hidrojen bombalarının çekirdeklerinde ) bulundu. Bu enerjinin bir kısmı X-ışını olarak açığa çıkıyor.

İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR  Evrendeki En Enerjik Işık Parlamaları Ölümcül Nükleer Reaksiyonlar Üretiyor

Normal bir yıldızdan elde edilen madde, üst düzey, süper kızarık bir nötron yıldızına çarptığında, bu termonükleer patlamalar , X-ışını teleskoplarıyla görülebilecek kadar parlak mantar bulutları oluşturur .

Araştırmacılar, bilim insanlarının uzayda bu şekilde titreyen 30 kadar ışık bulduğunu yazdı. Bunun gibi kalıplara “süpermental dönemler” denir. Bunun nedeni, kalıbın ikili yıldızların birbirinin etrafındaki yörüngesinden çok daha uzun süren bir döngüyü izlemesidir, çünkü MAXI J1621−501 durumunda sadece 3 ila 20 saat sürer.

Bu 78 günlük dönemin en iyi açıklaması, 1999’da Kraliyet Astronomik Toplumun Aylık Bildirileri dergisinde yayınlanan bir makaleden geliyor. Makalede yazdığına göre gibi ikili sistemlerde nötron yıldızlarının çevrelediği bulutlarla çevrili düzenli yıldızdan ve nötron yıldızına doğru emilen malzemeden bir iplik diski adı verilen dönen bir etek oluşturuyor.

Bu bulut disklerin basit bir modeli, her zaman bir yöne hizalandıklarını gösterir – uzaydaki gezegeni takip edip halkalara bakacak olursanız Satürn’ün etrafındaki halkalara benzeyeceklerdir. Bu modelde, X ışını ışığında herhangi bir değişiklik görmezsiniz, çünkü siz ve nötron yıldızı arasındaki biriktirme diskinde her zaman aynı noktaya bakıyorsunuzdur. Işığa yapılan tek değişiklik, termonükleer patlamalardaki değişikliklerden kaynaklanıyor.