3. Yeni bir koronavirüs mutasyonu dünyayı ele geçiriyor. İşte bunun anlamı.

Yeni bir koronavirüs mutasyonu dünyayı ele geçiriyor. İşte bunun anlamı.

koronavirüs_800x450

Proteinde SARS-CoV-2’nin hücrelere girmesine izin veren bir mutasyon, virüsün yayılmasını kolaylaştırabilir veya hiç fark etmeyebilir.

Bu , virüsün yüzeyindeki sivri proteini etkileyen D614G olarak bilinen bir mutasyon üzerindeki tartışmanın temel noktasıdır . Mutasyon yeni değil. COVID-19 hastalarından Şubat ayına kadar alınan örneklerde düşük seviyelerde görüldü. Ancak virüsün bu varyasyonu (“G” varyasyonu olarak adlandırılır), son zamanlarda enfekte olmuş insanlardan alınan virüs örneklerinin pandeminin erken dönemlerine kıyasla gittikçe daha fazla ortaya çıktığı görülmektedir.

Cell dergisinde 2 Temmuz’da yayınlanan yeni bir bildiri, yeni koronavirüsün “G” varyasyonundaki artışın doğal seleksiyondan kaynaklandığını savunuyor. Çalışma, bu mutasyona sahip virüs parçacıklarının hücrelere girme zamanının daha kolay olduğunu ve SARS-CoV-2’nin baskın versiyonu haline gelmek için virüsün diğer suşlarını tamamladığını gösteriyor. Henüz yayınlanmamış diğer deneyler de benzer sonuçlar bulmuştur. Bununla birlikte, bazı araştırmacılar henüz mutasyonun koronavirüs iletimi üzerinde gerçek dünya etkisi olduğuna ikna olmamıştır . Yale Tıp Fakültesi’nde epidemiyolog Nathan Grubaugh, makalenin yayınına eşlik eden bir yorumu birlikte yazan G variant’ın yayılmasının şansa bağlı olması mümkündür .

“Virüs kolayca şanslı olabilirdi,” dedi Grubaugh .

G ve D

Wuhan, Çin’den gelen yeni koronavirüsün orijinal örnekleri, bilim adamlarının şimdi “D” klonu olarak adlandırdığı bir varyasyondu. 1 Mart’tan önce, hastalardan alınan viral örneklerin % 90’ından fazlası bu D varyasyonundaydı. Mart boyunca G baskın olmaya başladı. Bu mutasyon, bir adenin (A) nükleotidin, koronavirüs genomundaki belirli bir noktada bir guanin (G) nükleotidine değiştirilmesinden kaynaklanır. Her zaman, bir RNA’nın bir yapı taşını diğeri için benzer şekilde değiştiren diğer üç mutasyonun yanında görünür. (RNA’daki harfler, virüsün bir kez hücre içinde oluşturduğu proteinleri kodlamaya yardımcı olur.)

G varyantı, Mart ayında alınan küresel örneklerin % 67’sini ve 1 Nisan ile 18 Mayıs arasında alınanların % 78’ini temsil ediyordu. Bu süre zarfında, salgınların odağı Çin’den Avrupa’ya ve ABD’ye geçti.

Yeni Hücre belgesinin baş yazarı ve New Mexico’daki Los Alamos Ulusal Laboratuarı’nda bir hesaplama biyoloğu olan Bette Korber, mutasyonun D dalgasının başlangıçta devam ettiği alanlarda bile ele alındığı için ilgiyi çekti. O ve Duke Üniversitesi’ndeki meslektaşları ve Kaliforniya’daki La Jolla İmmünoloji Enstitüsü, G mutasyonunu ve D mutasyonlarını, diğer virüslerin yüzey proteinlerini görüntülemek için tasarlanmış virüsler olan psödovirüslere yerleştirdi. Korse, psödovirüsler faydalıdır, dedi çünkü hastalığı yayamadıkları ve araştırmacıların hücrelere hareketlerini izlemek için kullanabileceği moleküler etiketler içerdikleri için.

Araştırmacılar daha sonra hücre kültürlerini daha bulaşıcı olanı izlemek için koronavirüs başak proteininin G veya D varyantları ile psödovirüslere maruz bıraktılar. G varyasyonlarının, hücre kültüründe çok daha yüksek miktarlarda virüse yol açtığını ve bu da artan enfeksiyon ve replikasyon olduğunu gösterdi. Spike proteininin G varyasyonlarında bulunan viral yükler, spike proteininin D varyasyonlarından 2.6 ila 9.3 kat daha büyüktü.

Deneyde kullanılan psödovirüsler ve hücreler ne gerçek koronavirüs ne de insan akciğer hücreleri değildi, ancak bulaşıcı SARS-CoV-2 virionları kullanan başka bir çalışma da benzer bulgulara ulaştı. 7 Temmuz bioRxiv baskı öncesi sunucusuna yayınlanan ve henüz hakem değerlendirmesi yapılmayan bu çalışmaya New York Üniversitesi’nde biyolog Neville Sanjana öncülük etti. O ve meslektaşları, insan akciğer hücreleri de dahil olmak üzere hücre kültürlerinde SARS-CoV-2’nin G ve D versiyonlarını test ettiler ve G varyantının D varyantından sekiz kat daha fazla hücre enfekte ettiğini buldular.

Ancak bir virüsün bir laboratuvar kültüründeki hücreleri enfekte etmede daha iyi olması, gerçek dünyada daha bulaşıcı olacağı anlamına gelmez, dedi Grubaugh. “Diğer varyantın aynı şeyi yapması birkaç saat daha sürüyorsa, sonuç esas olarak aynıdır,” dedi . Ve hücrelere girmek denklemin sadece bir parçasıdır. Bulaşıcılığı etkileyen birçok faktör vardır, örneğin virüsün vücudu ne kadar verimli bıraktığı ve yeni bir konakçıyı beklerken dış ortamda ne kadar stabil olduğu gibi.

Bazı klinik çalışmalar, G variant’ın belirgin avantajının Petri kabı dışında olabileceğini ileri sürdü. 26 Mayıs tarihinde MedRxiv ön baskı veritabanına gönderilen ve henüz hakemli olmayan bir çalışma, Northwestern Üniversitesi Feinberg Tıp Fakültesi araştırmacıları Dr. -Mart. Bazıları New York’ta dolaşan baskın versiyonla eşleşti, bazıları Batı Sahili’nden baskın versiyonla eşleşti ve bazıları Çin’in orijinal örnekleriyle en yakından ilişkili görünüyordu.

Hultquist, verdiği demeçte, “Virüs türü, dünyanın her iki tarafına da geldi ve Chicago’ya sızdı ve başlangıçta Çin’den virüs aldık, O’Hare’nin böyle bir ulaşım merkezi olması sayesinde düşünüyoruz.”

Araştırmacılar, G mutasyonunu içeren New York klanının, üst hava yollarındaki orijinal Çin suşuna daha yakın olan virüsten daha yüksek bir viral yüke bağlı olduğunu buldular. Washington eyaletindeki araştırmacılar benzer bulgular yayınladılar . Sonuçlar devam ederse, artan iletim konusunda ipucu verebilirler, çünkü üst solunum yollarındaki daha yüksek virüs seviyeleri, insanlar nefes aldığında ve konuşurken daha fazla virüse dönüşebilir. Ama kesin olarak söylemek imkansız. Bilim adamları, bir kişinin enfekte olması için kaç virion ile temasa geçmesi gerektiğini bile bilmiyorlar, bu nedenle ekstra viral yükün bir fark yaratıp yaratmadığı belli değil.

Şanslı bir mola mı?

Grubaugh, koronavirüsün başak proteinindeki G mutasyonunun gerçekten de virüsün diğer suşlarına göre bir tür aktarılabilirlik avantajı sağlaması mümkündür. Ancak henüz kanıtlanmamıştır. G varyantı, evrimsel zindelikle değil, dünyayı saf şansla ele geçirebilirdi. Bu, epidemiyologların “kurucu” etkiler olarak adlandırdığı bir şeyden kaynaklanmaktadır.

Grubaugh, “Bu virüs, aslında bir süper serpme olayı gibi çok fazla bağlantıya sahip bir insan popülasyonuna girerse, o zaman bu popülasyonun kurucusu olduğu için gerçekten hızlı bir şekilde yayılabilir.” Dedi.

G mutasyonu için bu nasıl işe yarayabilir? Gerginlik, büyük salgınların birçok insana bulaştığı Avrupa’ya inmek için iyi bir servete sahipti. Oradan, daha şanslı, New York şehrinin küresel bağlantılı merkezine iniş yaptı. New York’taki salgın, virüsün şu anda kontrol edilmediği birçok yer de dahil olmak üzere Amerika Birleşik Devletleri’nin geri kalanındaki salgınların çoğunu tohumladı.

“Şimdi önemli olan bu yerlerde izlemeye devam etmek,” dedi Grubaugh. G varyantı, hem G hem de D versiyonlarının bulunduğu yerlerde bile baskın olmaya devam ederse, bu, G mutasyonunun virüse bir iletim avantajı sağladığını gösteren bir işaret olabilir.

G614 mutasyonu, birlikte görünen dört mutasyondan oluşan bir kümenin parçasıdır, dedi Korber, bu yüzden diğer üç mutasyonun neler yapabileceği konusunda daha fazla çalışma yapılması gerekiyor. Bir diğer önemli çalışma, insan iletimini daha iyi taklit eden hayvan modellerindeki genetik varyantları test etmek olacaktır. Bilim adamları , koronavirüsü incelemek için gelinciklerden Suriye hamsterlarına ve makaklara kadar bir dizi hayvanla çalışıyorlar , ancak hangi hayvanların hastalığın insandan insana yayıldığını en iyi temsil ettiğini henüz belirlemediler.

İyi haber şu ki, G varyantının koronavirüsün diğer herhangi bir versiyonundan daha ciddi hastalığa neden olduğuna dair bir kanıt bulunmadığı veya mutasyonun aşı geliştirme sürecini etkilemesi muhtemel görünmediği konusunda anlaştılar. Ancak bulgular, bilim insanlarının virüsün mutasyonlarını yayıldıkça takip etmelerinin önemli olduğunu gösteriyor. Virüs giderek daha fazla bağışıklık sistemi ile etkileşime girdiğinde, daha fazla evrimsel baskı yaşayacağını ve değişmeye devam edebileceğini söyledi.

Korber, “Bir ay içinde, virüsün belirli bir formunun çok nadir olmaktan, dünyanın en yaygın formuna kadar gidebileceğini gördük.” Dedi. “Tekrar olabilir.”

Genel halk için tavsiye değişmedi: Karantina sonrası sosyal mesafe ve maske takma hala en iyi uygulamalar. Mutasyon kalmak için burada, dedi Grubaugh ve virüs için yaptığı şey muhtemelen insanların yaptıklarından daha az önemli.

“Şu anda bu mutasyondan endişelenecek çok daha önemli şeyler var” dedi. “Testlerle bile başa çıkamıyoruz, şu anda gerçekten etkili kontrol önlemlere sahip değiliz … Virüsün yeni bir konakçıya sahip olmasına olanak tanımaya devam edersek, ne olursa olsun yayılmaya devam edecek ”