İlginizi Çekebilir
  3. Süper kütleli karadeliklerin evrenin bebeklik döneminden kalma gizemli “besin kaynağı” keşfedildi

Süper kütleli karadelik

Başlangıçtan beri varolan “canavar” tekilliklerin gizemi çözülmüş oldu

Bilim insanları evrenin ilk yıllarında ortaya çıkan “obur” süper kütleli karadelikleri neyin beslediğini açıkladı.

Gökbilimciler devasa kütle çekimsel tekilliklerin evrenin başlamasından kısa bir süre sonra (sadece yüz milyonlarca yıl içinde) nasıl bu kadar büyüyebildiğini ve aynı esnada nasıl etraflarında galaksilerin de oluşabildiğini uzun süredir merak ediyordu.

Şimdi, yaklaşık 12.5 milyar yıl önce göründükleri haliyle, iki düzineden fazla galaksinin çekirdeğini analiz ederek cevabı bulduklarına inanıyorlar.

Bulgularını The Astrophysical Journal’da kaleme alan araştırmacılar, genç evreni besleyen “gıda depolarının”nın devasa hidrojen rezervleri olduğunu söylüyor.

31 farklı kuasarı (yıldızsı gökcismi) inceledikten sonra, 12’sinin kara delikler için “kusursuz bir gıda kaynağı” oluşturan yoğun, soğuk gaz bulutlarıyla çevrili olduğunu belirlediler.

Kuasarlar, bazı galaksilerin merkezindeki süper kütleli kara delikleri çevrelediği düşünülen fazlasıyla parlak ve sarmal halde görülen bir madde kümesi. Parlaklıkları nedeniyle kolayca fark edilmelerine rağmen, galaksilerini çevreleyen serin gaz bulutlarını görmek daha zordur.

Bilim insanları, gözlemlerini yaparken Güney Avrupa Gözlemevi’nin Çok Büyük Teleskop’undaki Muse eklentisini kullandılar.