3. Objektif Gerçeklik Yok, Bir Kuantum Deneyi

Objektif Gerçeklik Yok, Bir Kuantum Deneyi

Alternatif gerçekler toplumda bir virüs gibi yayılıyor . Şimdi, en azından kuantum aleminde olduğu gibi bilime bulaşmış görünüyorlar. Bu karşı sezgisel görünebilir. Sonuçta bilimsel yöntem, güvenilir gözlem, ölçüm ve tekrarlanabilirlik kavramlarına dayanır. Bir ölçümle belirlenen bir gerçek, objektif olmalıdır, öyle ki tüm gözlemciler buna katılabilir.

Ancak yakın zamanda Science Advances’te yayınlanan bir makalede , kuantum mekaniğinin garip kuralları tarafından yönetilen atomların ve parçacıkların mikro dünyasında, iki farklı gözlemcinin kendi gerçeklerine hakkı olduğunu gösteriyor. Başka bir deyişle, doğanın kendisinin yapı taşları konusundaki en iyi teorimize göre, gerçekler öznel olabilir.

Gözlemciler, kuantum dünyasında güçlü oyunculardır. Teoriye göre, parçacıklar aynı anda birkaç yerde veya durumda olabilir — buna süperpozisyon denir. Ama garip bir şekilde, bu yalnızca gözlenmeyen durumdur. Bir kuantum sistemini gözlemlediğinizde, süperpozisyonu kırarak belirli bir yeri veya durumu seçer. Doğanın bu şekilde davrandığı gerçeği laboratuarda birçok kez kanıtlanmıştır — örneğin, ünlü çift ​​yarık deneyinde .

1961’de fizikçi Eugene Wigner kışkırtıcı bir düşünce deneyi önerdi. Kuantum mekaniği uygulanmakta ve gözlemlenen bir gözlemciye ne olacağını sordu. Wigner’in bir arkadaşının, kapalı bir laboratuvarın içinde, hem kafaların hem de kuyrukların üst üste bindiği bir kuantum jeton attığını hayal edin. Arkadaş parayı her attığında kesin bir sonuç gözlemlerler. Wigner’ın arkadaşının bir gerçek olduğunu söyleyebiliriz: yazı tura atmanın sonucu kesinlikle yazı veya turadır.

İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR  Sicim Teorisi Neden Devam Ediyor?

Wigner bu gerçeğe dışarıdan erişemez ve kuantum mekaniğine göre, arkadaşın ve madalyonun denemenin tüm olası sonuçlarının üst üste bindirilmesinde olduğunu belirtmelidir. Bunun nedeni “dolaşmış” olmalarıdır — sersemlemeyle birbirine bağlanır, böylelikle bir tanesini değiştirirseniz diğerini de değiştirirsiniz. Wigner şimdi prensip olarak bu “ parazit deneyi “ denilen bir süper- parazit denilen , yani iki nesnenin dolaştığını teyit eden bir sistemin bütününün süperpozisyonunu çözmenize izin veren bir kuantum ölçümü türü kullanarak doğrulayabilir.

Wigner ve arkadaşı daha sonra notları karşılaştırdığında, arkadaş her madeni para atışı için kesin sonuçlar gördüklerinde ısrar edecek. Ancak Wigner, bir süperpozisyonda arkadaş ve madeni para gördüğü zaman aynı fikirde olmayacaktır.

Bu bir bilmece sunuyor. Arkadaş tarafından algılanan gerçeklik, dışarıdaki gerçeklik ile bağdaştırılamaz. Wigner başlangıçta bu kadar paradoks olarak düşünmedi, bilinçli bir gözlemciyi kuantum nesnesi olarak tanımlamanın saçma olacağını savundu. Ancak, daha sonra bu görüşten ayrıldı ve kuantum mekaniği hakkındaki resmi ders kitaplarına göre , açıklama tamamen geçerli .

Deney

Senaryo uzun zamandır ilginç bir düşünce deneyi olarak kaldı. Fakat gerçekliği yansıtıyor mu? Bilimsel olarak , Viyana Üniversitesindeki Aslav Brukner , bazı varsayımlar altında, Wigner’in fikrinin kuantum mekaniğindeki ölçümlerin gözlemciler için öznel olduğunu resmi olarak kanıtlamak için kullanılabileceğini gösterdiği zamana kadar, bu konuda çok az ilerleme kaydedilmiştir .