3. Koronavirüs ve kalp arasındaki gizemli bağlantı
Trendlerdeki Yazı

Koronavirüs ve kalp arasındaki gizemli bağlantı

Doktorlar, COVID-19 olan bazı hastalarda kalp hasarı olabileceğini söylüyor.

kalp_795x445

Yeni koronavirüs esas olarak akciğerlere saldırıyor. Ancak doktorlar, vücutta şiddetli bir savaş alanı olan kalbi giderek daha fazla rapor ediyorlar.

JAMA Kardiyoloji dergisinde 27 Mart’ta yayınlanan küçük bir çalışma, Çin’in Wuhan kentinde COVID-19’un sonucu olarak 5 hastanın 1’inden fazlasında kalp hasarı geliştirdiğini öne sürdü. Bu hastaların bazılarında kalp rahatsızlığı öyküsü varken, diğerlerinde yoktu. Yani, ne oluyor?

Kardiyologlar çeşitli senaryoların ortaya çıkabileceğini söylüyorlar: Kalp, yeterli oksijen olmadığında kan pompalamak için mücadele edebilir; virüs doğrudan kalp hücrelerini istila edebilir; veya vücut, virüsü ortadan kaldırmaya çalışırken, kalbe saldıran bir bağışıklık hücresi fırtınasını harekete geçirebilir.

Houston’daki Texas Üniversitesi Sağlık Bilimleri Merkezi (UTHealth) McGovern Tıp Fakültesi’nde yardımcı doçent olan Dr. Mohammad Madjid, “Bunun kalbi etkileyen tek virüs olmadığını biliyoruz.” Dedi. Örneğin, New England Journal of Medicine’de 2018’de yayınlanan bir araştırmaya göre, örneğin bir kişiye grip virüsü bulaştığında kalp krizi geliştirme riskinin yaklaşık altı kat arttığı düşünülmektedir.

Dahası, çoğu grip salgını sırasında, 27 Mart JAMA Kardiyoloji dergisinde yayınlanan bir incelemeye göre, daha fazla hasta pnömoniden (zatürre) daha fazla kalp komplikasyonlarından ölmektedir. İncelemeye göre, viral enfeksiyonlar kalbe kan akışını bozabilir, düzensiz kalp atışlarına ve kalp yetmezliğine neden olabilir.

SARS-CoV-2 adı verilen yeni koronavirüs, kalp hasarına yol açabileceği için “sürpriz olarak görülmese de”, bu hastalarda diğer virüslerle enfekte kişilerde olduğundan daha sık ortaya çıkabilir, dedi Madjid.

İki ucu keskin kılıç

Virüs doğrudan kalbe saldırıyor olabilir.

Johns Hopkins Tıp Fakültesi önleyici kardiyoloji yardımcı direktörü Dr. Erin Michos, “Altta yatan kalp hastalığı olmayan kişilerin vakalarını görüyoruz.” Dedi. Hafif COVID-19 vakalarında kalp hasarı tipik değildir ve ciddi semptomları olan ve hastaneye yatırılan hastalarda daha sık ortaya çıkma eğilimindedir.

İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR  Çift Yarık Deneyi

Virüs baskın olarak akciğerleri etkilese de, kan dolaşımında dolaşır; virüsün doğrudan kalp de dahil olmak üzere diğer organlara istila edip saldırabileceği anlamına gelebiliyor.

Hem kalp hücreleri hem de akciğer hücreleri, anjiyotensin dönüştürücü enzim 2 (ACE2) olarak bilinen yüzey proteinleri ile kaplıdır – bu moleküller, virüsün hücrelere girmesi için “giriş kapısı” görevi görür. Ancak bu enzim “iki ucu keskin bir kılıç” dedi. Bir yandan, ACE2 molekülü virüsün hücreye girmesi ve çoğalması için bir geçit görevi görür, ancak diğer yandan normalde “koruyucu” bir işlev görür, dedi Michos.

Vücuttaki dokular hasar gördüğünde – SARS-CoV-2 gibi istilacı bir virüs veya başka yollarla, vücudun doğal iyileşme yanıtı, sitokin adı verilen küçük proteinler gibi enflamatuar moleküllerin kan dolaşımına salınmasını içerir. Fakat paradoksal olarak, çok fazla iltihaplanma aslında işleri daha da kötüleştirebilir. ACE2 enzimi, bağışıklık hücrelerinin vücudun kendi hücrelerine daha fazla zarar vermesini önleyen bir anti-enflamatuar görevi görür.

Ancak virüs ACE2 proteinlerine kilitlendiğinde, bu proteinler komisyondan çıkarılır ve muhtemelen verdikleri anti-enflamatuar korumayı azaltır. Bu nedenle virüs, hücrelere doğrudan zarar vererek ve vücudun dokuları enflamatuar hasarlardan korumasını önleyerek çift yönlü bir hareket gibi davranabilir.

“Kalp kası virüs tarafından iltihaplanır ve hasar görürse, kalp işlev göremez” dedi.

Yeni koronavirüs de kalbe dolaylı olarak zarar verebilir. Michos, bu senaryoda, hastanın bağışıklık sisteminin “düzensiz gittiğini” söyledi. Bu senaryo, yüksek derecede enflamatuar belirteçlere sahip olan bazı gerçek hastalarda veya vücutta yüksek seviyelerde inflamasyona işaret eden proteinlerde ortaya çıkmıştır.

İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR  Dünyanın İlk Erkek Doğum Kontrolü Enjeksiyonu Hindistan'da Altı Ay İçinde Hazır Olabilir

Michos, buna “sitokin fırtınası” denir. Sitokin fırtınalarının kalp ve karaciğer de dahil olmak üzere tüm vücuttaki organlara zarar verdiğini ekledi. Bazı insanların neden diğerlerine kıyasla bu kadar yüksek bir tepkiye sahip olduğu açık değil, ancak bazılarının genetik olarak buna eğilimli olabileceğini de sözlerine ekledi.

Ve sonra altta yatan kalp hastalığı olan ve ciddi COVID-19 semptomları geliştirme riski daha yüksek olan ve daha yüksek mortalite riski olan hastalarınız var. “Kalpleri zaten çalışmakta güçlük çekiyorsa… bu zorluğu yerine getirme kapasiteleri yoksa” hayal edebiliyorsunuz, çünkü yeterli miktarda oksijen içermiyorlar çünkü akciğerleri de çalışmıyor.

Michos, COVID-19’un altta yatan kalp hastalığını “şiddetlendirebileceğini” söyledi. 3 Nisan’da Circulation dergisinde yayınlanan yeni bir çalışmada, New York’taki COVID-19 hastalarında, bazıları altta yatan rahatsızlıkları olan dört kalp hasarı vakası açıklandı. (Michos, Circulation dergisinin yayın kurulunda yer almaktadır.)

Tedaviler ve komplikasyonlar

Kardiyologlar troponin adı verilen bir protein için kan testi kullanarak kalp hasarını tanımlar. Kalp hücreleri yaralandığında troponini kan dolaşımına sızdırırlar. Ancak bir hastanın ne tür kalp hasarının olduğunu anlamak, “bazen o kadar kolay değil” dedi.

Michos, “Gerçekten farklı kalp tutulumu görüyoruz.” Dedi. Bu yüzden “kalp hasarına neyin sebep olduğu önemlidir, çünkü ona farklı davranırsınız.”

Örneğin, virüs kalbi doğrudan istila ederse, hastanın antiviral ilaçlara ihtiyacı olabilir. Bunun yerine bağışıklık sistemi kalp hasarına neden oluyorsa, hastanın immünosüpresanlara ihtiyacı olabilir. Şu anda, hiçbir doğrudan tedavi COVID-19’u hedeflememektedir ve şu anda kullanılan tedavinin çoğu, daha fazla oksijen sağlama gibi destekleyici bakımı içermektedir.