3. Edwin Hubble ve Evrenin Genişlemesi

Edwin Hubble ve Evrenin Genişlemesi

ahsGVqg9eJ8xpoHBFNMLqi-970-80

Keşif, yörüngede bulunan Hubble Uzay Teleskobu’nun ismini verdiği Edwin Hubble tarafından yapıldı. Los Angeles’taki Mount Wilson Gözlemevi’ndeki bir astronom olan Hubble, günün en gelişmiş ekipmanlarına, özellikle de 100 inç (2,5 metre) Hooker teleskopuna erişebildi. 1917 yılında inşa edilen teleskop, 1949 yılına kadar Dünya’daki en büyüğü idi.

Carnegie Bilim Kurumu’na göre, Hubble 1919’dan beri gözlemevinden yeni galaksiler keşfetti . 1923’te, başka bir galaksideki yıldızların gerçek parlaklığını hesaplamayı ve daha sonra bu değeri Dünya’dan ne kadar parlak göründüklerini karşılaştırarak, çok uzaktaki bir galaksiyle Samanyolu arasındaki mesafeyi ölçmek için bir yöntem geliştirdi.

Bu çalışma başka bir keşfe yol açtı. Carnegie Kurumu’na göre Hubble, daha önce bir astronom olan Vesto Melvin Slipher’in çalışmalarını da biliyordu; galaksiden gelen ışıkla bir galaksinin Samanyolu’na doğru veya oradan uzaklaştığını, dalga boylarındaki dalgalanmalara bakarak ne kadar hızlı hareket ettiğini ölçebiliyordu. . Ölçüm Doppler kayması (etkisi)olarak adlandırılır ve ilke, bir ambulans sirenine yaklaştığında görülen, ses tonuyla aynıdır, ses dışında ışık yanar ve geri çekilir. Işık durumunda, sabit bir gözlemciye doğru hareket eden bir cisim tarafından yayılan dalga boyları daha sık ve dolayısıyla daha mavi görünür. Uzaklaşan bir nesne tarafından yayılan dalga boyları daha az sıklıkta ve dolayısıyla daha kırmızı görünür.

İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR  Bilim adamları depremlere daha iyi dayanabilecek bükülebilir beton oluşturuyor

Diğer galaksilerin uzaklıkları ve Doppler kaymaları hakkında bilgi sahibi olan Hubble ve arkadaşları, 1929’da astronomiyi değiştirecek bir makale yayınladılar. ” Ekstra-Galaktik Bulutsular Arasındaki Uzaklık ve Radyal Hız Arasındaki Bir İlişki ” adlı makale, Samanyolu’ndan görünen galaksilerin hepsinin hızlandığını gösteriyordu. (17 Ocak 1929’da, makale Ulusal Bilimler Akademisine “iletildi”)

Hubble ve ortak yazarlarının gözlemlediği şey, evrenin kendisinin genişlemesiydi. Ünlü bir benzetme kullanmak gerekirse , galaksiler evrenin ekmek hamurunda kuru üzüm gibidir. Hamur arttıkça, kuru üzümlerin tümü birbirinden uzaklaşır, ancak hepsi hala aynı hamurda sıkışmış halde bulunur. Keşif, evrenin yaşının hesaplanmasını sağladı: yaklaşık 13.7 milyar yaşında .

İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR  Bilim adamları evrenin genişleme hızının ölçülmesinde yeni yaklaşım ekledi

Hubble ekibinin bulgularını bildirmesinden 90 yıl sonra, bilim adamları hala bu genişlemenin nasıl çalıştığını anlamaya çalışıyorlar. Geçtiğimiz yıl, Hubble adlı teleskobu kullanarak, gökbilimciler genişlemenin beklenenden daha hızlı olduğunu bildirdi – megaparsec başına saniyede 73 kilometre . Bir megaparsec 3,3 milyon ışık yılıdır, bu nedenle bu ölçüm Dünya’dan her 3,3 milyon ışık yılı için bir galaksinin saniyede 73 kilometre hızla geri çekildiği görünmektedir.

Birkaç ay sonra, aynı araştırmacılar evrenden daha uzaklara ulaşmanın megaparsec başına saniyede 67 kilometre hızla daha az genişlediğini gördü. Tutarsızlıklar bir şeyin – belki de karanlık enerji veya karanlık madde – evrenin genişlemesini henüz anlaşılmayan şekillerde etkilediğini gösteriyor .