3. Bilim adamları kadınların ikinci X kromozomunu nasıl devre dışı bıraktıklarını keşfediyor

2-scientistsex_649x445

Paris’teki Heidelberg ve Institut Curie’deki Avrupa Moleküler Biyoloji Laboratuvarı’nda (EMBL) araştırmacılar, SPEN proteininin X-kromozom inaktivasyonu sürecinde önemli bir rol oynadığını ve bu sayede dişi memeli embriyolarının iki X kromozomundan birinde sessiz gen ifadesinin önemli bir rol oynadığını gösterdi. .

Bilim adamları Nature’ta 5 Şubat’ta yayınlanan önemli araştırmalarında, SPEN’in X kromozomundaki aktif genleri nasıl hedeflediğini ve susturduğunu ve X inaktivasyonunun moleküler temeli hakkında önemli yeni bilgiler sağladığını ortaya koyuyor.

Memelilerde, erkekler ve kadınlar cinsiyet kromozomlarında genetik olarak farklılık gösteriyor – dişilerde XX ve erkeklerde XY. Bu, potansiyel bir dengesizliğe yol açar, çünkü X kromozomundaki binden fazla gen, erkeklere kıyasla kadınlarda çift dozda ifade ediliyor. Erken embriyonik ölümcüllüğe yol açtığı gösterilen bu dengesizliği önlemek için dişi embriyolar, iki X kromozomunun birinin üzerindeki gen ifadelerini devre dışı bırakıyor. .

Bilim adamları, Xist adı verilen bir molekülün işlemi başlattığı bilinmesine rağmen, genlerin X kromozomunda gerçekte nasıl susturulduğunu tam olarak anlamadılar. Xist, kodlamayan uzun bir RNA’dır – hücrenin DNA’sını şablon olarak kullanarak oluşturulan, ancak protein yapmak için talimatlar taşımayan bir molekül türüdür. Xist de ifade edildiği kromozomu kaplayarak onun susturulmasına neden oluyor.

EMBL / Curie Ph.D. öğrencisi François Dossin “Xist’in gen susturmaya aracılık ettiği tam moleküler mekanizmalar on yıllardır bir gizemdi” diyor. Yeni çalışmada, kendisi ve daha önce Paris’teki Institut Curie’de bulunan Heidelberg’deki Heard Grubundaki meslektaşları, X-kromozom inaktivasyonunda kilit bir oyuncu olan SPEN’in fare embriyolarında ve embriyonik kök hücrelerde gen susturmasını indüklemek için nasıl işlev gördüğünü belirlediler. Bu çalışma, Mary Lyon tarafından 1961’de keşfinden bu yana X-inaktivasyonuna ilişkin ilk ayrıntılı moleküler kavrayışları sunmaktadır.

SPEN’in etkisini göstermek için, bilim adamları embriyonik kök hücrelerdeki konsantrasyonunu güçlü bir şekilde azalttı ve X-inaktivasyonunun gerçekleşmediğini gözlemledi. Ayrıca, SPEN’in işini yapmak için X kromozomuna bağlandığı yeri de buldular. İfade edildiği anda Xist, X kromozomu boyunca biriken SPEN’i harekete geçirir ve bağlar. SPEN daha sonra aktif genlerin düzenleyici bölgeleri ile etkileşime girer. Gen susturulması meydana gelir gelmez, SPEN ayrılır. Genler daha sonra hücrenin geri kalan ömrü boyunca inaktif kalır.

Bilim insanları, SPEN’in özel bir bölgesi olan SPOC’un gen susturulmasında özel bir rol oynadığını da keşfetmiş. SPOC, RNA içerisine DNA’nın kodları aktarılırken RNA sentezinde görev alan çok sayıda proteinle de etkileşime geçiyor. SPOC, bunun yanı sıra kromatin yeniden modellemesi ve modifikasyonu süreçleriyle de etkileşim hâlinde.

Bilim insanları, X kromozomunun etkisizleştirilmesi sürecinin arkasındaki mekanizmayı anlamada henüz başlangıç aşamasında olunduğunu da belirtiyorlar.